Transportplanen ska peka på framtidens satsningar på järnvägar och vägar, när de ska ske och vilket underhåll som behöver göras. Förslaget kommer att gå ut på remiss i två månader, innan det interna beredningsarbetet tar vid i oktober. Därefter tas det slutliga beslutet i april.
Centerpartiet har många viktiga ingredienser som de vill se i planen. Dels handlar det om järnvägen.
– Järnvägen är viktig både kommunikationsmässigt och kompetensförsörjningsmässigt. Den är livlinan mot omvärlden, säger Leif Larsson, regionförbundet.
– Stångådals- och Tjustbanan är viktiga pulsådror i länet. Där vill vi se upprustningar, säger Ingela Nilsson Nachtweij, vice distriktordförande.
Helst vill partiet se att ett par miljarder avsätts till båda banorna.
– Långsiktigt är det viktigt att man gör en satsning. Kortsiktigt behövs det bärighetsåtgärder, såsom starkare banvall och helsvetsad räls, som kan minimera stilleståndet på rälsen, säger Leif Larsson.
E22 och väg 35
När det gäller större vägar är E22 ett prioriterat stråk, där vill man framförallt se en genomfart vid Söderköping.
– Det är viktigt att genomfart Söderköping finns kvar i kommande plan, så att det kan påbörjas. Där de största begräsningarna finns är det viktigt att vi gör åtgärder, säger Anders Åkesson.
Även väg 35 behöver en upprustning.
– Det är inte lätt för företag att anställa personal västerifrån, från Linköping. De vill inte köra på den usla vägen.
För att man ska kunna göra något åt det, måste de regionala pengarna öka. Idag ligger potten på 70 miljoner kronor om året.
– Vi skulle behöva det dubbla, säger Anders Åkesson.
Ostlänken
Ostlänken mellan Stockholm och Linköping ska påbörjas, vilket partiet ser som en ljusning.
– Men det får inte bli en gökunge. Man måste satsa på helheten, till och från snabbspårjärnvägen ska det finnas fungerande linjer som ett fiskbensmönster. Det ska vara enkelt att ansluta sig, säger Leif Larsson.
Fram till dess att regeringsbeslut i frågan tas finns en påverkningyta, som Centerpartiet kommer att utnyttja så bra de kan.
– Vi har stora förväntningar på trafikplanen, men också en klump i magen. Vi hoppas att regionförbundets ordförande Ulf Nilsson, utövat sin påverkan i regeringen, så att Kalmar län inte blir "Sveriges Kaliningrad", avslutar Anders Åkesson.