Normalt är järnvägsspåren en angelägenhet för staten. Stångådalsbanan och Tjustbanan har haft svårt att komma med när Trafikverket prioriterat bland de många projekten runt om i landet.
Nu hoppas Region Kalmar län dels att regeringen ska utöka anslagen till infrastrukturinvesteringar när man ska stimulera ekonomin efter coronakrisen, dels att Trafikverket ska lockas att investera i Kalmar län om Region Kalmar län erbjuder en medfinansiering.
Regionen har presenterat ett paket som sammanlagt skulle kosta två miljarder kronor, där man är beredd att stå för en fjärdedel.
Karl-Johan Bodell, investeringsrådgivare på Region Kalmar län, säger att satsningen har två delar: En kortsiktig och en långsiktig. Den kortsiktiga tycks man vilja dra igång i det närmaste omedelbart om man bara får klartecken.
Den innehåller trädsäkring, höjd trafiksäkerhet vid korsningar och standardförbättring av banorna.
– Trädsäkring är ju högaktuellt. Så sent som igång kolliderade ett tåg med ett träd som fallit över banan, säger Karl-Johan Bodell.
På torsdagen var flera turer inställda på grund av olyckan.
Även säkerheten vid de obevakade korsningarna är aktuellt. Längre tillbaka i tiden har flera dödsolyckor inträffat, men Karl-Johan Bodell säger att det inträffat incidenter de senaste veckorna där tågförare fått bromsa in kraftigt på grund av bilar eller traktorer som inte sett tågen när de korsat järnvägen.
I det långsiktiga paketet finns en delelektrifiering av banorna. Att man inte elektrifierar hela sträckorna är en kostnadsfråga. Istället kommer de nya tågen att kunna utrustas med batterier så att de kan köra på eldrift över de sträckor som är oelektrifierade.
Regionen vill även bygga ett triangelspår utanför Berga. Det skulle korta ner restiden på Stångådalsbanan mot Kalmar med tio minuter. I paketet ingår även ett nytt signalsystem.
Trots prislappen på två miljarder har regionen fått pruta ner på önskemålen. Jämfört med några tidigare förslag är till exempel restidsförkortningen inte jättestor.
På Stångådalsbanan skulle till exempel sträckan Hultsfred– Kalmar kortas med 20 minuter till en timme och en kvart. Restiden Västervik– Linköping skulle kortas med drygt en kvart till en och en halv timme.
– Men de stora vinsterna för resenärerna skulle ligga i mer komfortabel, robust och säkrare trafik, säger Karl-Johan Bodell.