– Regionen står inför miljardinvesteringar med nya tåg. Behov finns att staten byter ut det nuvarande signalsystemet men inga medel har avsatts i den nationella planen.
– Vi har tagit beslut att köpa in tåg. När vi inte hör några signaler om när förändringar av tågbanan kommer, då blir vi oroliga vad det innebär, säger Karin Helmersson (C), ordförande i regionala utvecklingsnämnden.
I ett brev till generaldirektören beskriver länsunionen, (S, C och L), situationen som akut.
– Infrastrukturen gör att folk har svårt att arbetspendla. För att kunna göra skillnad behöver vi göra investeringar, säger Karin Helmersson.
Angelica Katsanidou (S), regionsstyrelsens ordförande, säger att man hela tiden fört samtal i frågorna men att man nu vill påtala behovet i högre instans.
Kunde ni ha lyft frågan innan?
– Vi har tryckt på, på olika vis, säger hon.
Kunde ni ha väntat med att beställa tåg?
– Det handlar om upphandlingar och därför går man samman med andra regioner för att få bättre pris, förklarar hon.
Peter Wretlund (S), ordförande i Trafikstyrelsen, påpekar att det handlar om långsiktiga investeringar och att regionen måste få spelreglerna.
– Alternativet att inte beställa tågen är att släcka ner järnvägen. Man har följt trafikverkets riktlinjer och planering. Om förutsättningarna har förändrats är det en annan sak och därför vi vill träffa generaldirektören. Vi måste få till en lösning på signalsystemet, säger han.
Anders Andersson (KD), vice ordförande i Region Kalmar läns kollektivtrafiknämnd, säger att agerandet från majoriteten är välkommet.
– Det påtalades redan i mars då beslutet om beställning togs av de 14 tåg som länet har att ta ansvar för.
– M och KD-alliansens yrkade avslogs då vi omgående ansåg att man skulle ta kontakt med staten. Idag finns inga tydliga besked om hur tågen kan användas när de levereras. Man har inte klart varken med underhåll eller hur vi klarar signalsystemet.
Var kostar tågen?
– 2,1 miljarder kronor, säger Andersson.
Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, har inte sett brevet från region Kalmar, men han är inte förvånad.
– Det är samma frågeställningar på många banor runt om i landet, säger han, Inlandsbanan, Tvärbanan och flera andra.
När det gäller möjligheterna att få till ett möte med generaldirektören, kan han inte lova något.