"Resandet kan fördubblas"

Resandet på Tjustbanan och Stångådalsbanan har potential att fördubblas. Men Trafikverket är inte med på tåget.

Tjustbanan behöver rustas upp. Foto: Ellinor Harrysson

Tjustbanan behöver rustas upp. Foto: Ellinor Harrysson

Foto:

Kalmar Län2017-11-01 14:55

Det var budskapet som Regionförbundets ordfröande Ulf Nilsson framförde på kommunfullmäktige, när han presenterade förslaget till Regional utvecklingsstrategi 2030.

Ulf Nilsson gör en jämförelse mellan Västervik och Motala - två jämnstora städer som liknar varandra på flera sätt. Men det finns en viktig skillnad.

- Motala har betydligt bättre utpendling. Där har Västervik inte alls fått samma förutsättningar.

Järnvägar

I Trafikverkets förslag till nationell plan för transportsystemet, som nyligen lämnades över till regeringen, blev Kalmar län en förlorare. Trafikverket vill inte satsa några pengar alls på varken Tjustbanan eller Stångådalsbanan.

- Infrastrukturen är en grundplåt till utveckling, men Trafikverkets plan har inte gett mycket utdelning till länet, säger Ulf Nilsson.

Det som behövs är i första hand satsningar på länets järnvägar.

- Om vi når en helsvetsad, elektrifierad järnväg kommer vi att nå en dubblering av resandet.

Förslaget till regional utvecklingsstrategi är ute på remiss till och med den 17 november.

Strategin ska vara prioriteringsunderlag för regional utveckling, med strategier där man behöver jobba tillsammans över gränser.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om