Målet är att man vid rådgivning per telefon ska vänta i maximalt nio minuter innan man kopplas fram till 1177.
Under 2018 låg verkligheten lång ifrån det målet. Medelväntetiden ökade under året till 17.05 minuter i Region Kalmar län.
Endast 31 procent av samtalen besvarades på under nio minuter. Nu har regionen nyrekryterat, för att få bukt med väntetiderna.
Marlene Henningsson är verksamhetschef på 1177 i regionen. Hon säger att man snart får fyra nya sjuksköterskor till hjälp, för att försöka korta väntetiderna.
– Vi har en lång och noggrann introduktion för de som ska jobba hos oss, därför kan det ta lite tid innan de är inne i verksamheten. När man är ny går det också lite långsammare, det tar tid innan man får upp farten, säger hon.
De nya sköterskorna har utbildats sedan november förra året.
Det är inte alltid högt tryck på 1177. Värst är det på helgerna, när hälsocentralerna är stängda. Då kan man få vänta längre på att bli framkopplad. Det är också det som gör att medeltiden blir lång, fortsätter hon.
– Då är vi och akutmottagning alternativen som finns. Vår känsla är också att man ringer mer nu än man gjort förut. Förr kanske man pratade med en släkting som själv haft eller hade barn istället, säger hon.
Det finns även tankar på att införa en portabel station så att de som vill kan jobba hemifrån med telefonrådgivningen. Det tillsamman med ett nytt nationellt samarbete tror Marlene Henningsson ska göra att man kommer närmare målet.