Nu när våren har kommit i stora delarna av landet så kommer också ett säkert vårtecken ute på vägarna – motorcyklisterna.
Men det är med ökad risk som motorcyklisterna kommer fram i vårsolen. Försäkringsbolaget Svedea har i sin årliga kundundersökning, som besvarats av 13 000 motorcyklister, frågat vilka risker de upplever som störst när de kör motorcykel.
70 procent svarar att det är löst grus på vägen.
– När vårvärmen kommer och snön lämnar vägarna vaknar många av landets hojåkare. Men de inbjudande vägarna ger ett bedrägligt intryck, eftersom man inte ser allt löst grus vid första anblicken. Varje vinter lämnar efter sig tusentals ton och det tar lång tid innan kommuner och Trafikverket hinner ta upp allt, säger Stefan Karlsson, produktchef för mc-försäkring på Svedea, i ett pressmeddelande.
Av de som kör omkull leder tre av tio fall till personskada. Nästan hälften av olyckorna sker under perioden mars–maj.
– Vi vädjar till alla körsugna motorcyklister att ta det extra försiktigt så här i inledningen på hojsäsongen. Inte bara för att det finns mycket löst grus på vägarna. Efter vinterdvalan är många av oss hojåkare lite ovana. Dessutom kan vi överraska bilisterna som inte sett oss sedan förra säsongen. Vi hoppas att alla trafikanter – oavsett fordon – visar hänsyn till varandra, säger Stefan Karlsson.
För att undvika att olyckan är framme finns det en hel del bra tips att ta tills sig innan man drar på sig hjälmen och ger sig ut på vägarna.
• Håll ögonen öppna och kör långsamt. Räkna med är att det fortfarande finns kvar massor av grus från vinterväghållningen. Senast 31 maj, beroende på vilken del av landet det rör sig om, ska allt grus från vinterväghållningen vara bortsopad.
• Rapportera gärna särskilt problematiska vägsträckor till Trafikverket.
• Både du och bilisterna är ovana vid motorcyklar så här på vårkanten, så kör extra försiktigt till en början.
• Kalla däck och fuktiga vägbanor är en riskabel kombination som är vanlig så här års. Glöm inte kolla lufttrycket efter vinterförvaringen, om du har nya däck, tänk på att de kan vara extra hala i början.
För att få upp körskickligheten igen efter vintern kan man till exempel åka till någon stor, tom, parkering och träna lite manövrering och bromsteknik. Det hålls även ett stort antal så kallade avrostningsdagar som man tillsammans med instruktör lär sig hanteras sig motorcykel på bästa sätt.