Under måndagskvällen beslutade Eon att betala ut ersättning från samma stund som avbrottet inträffade, till alla kunder som drabbats av strömavbrott i samband med stormen Gorm.
- Det är ett positivt besked i mörkret för våra drabbade kunder, säger Jakob Holmström, presschef på Eon, i ett pressmeddelande och fortsätter:
- Kanske låter det som en självklarhet, men det finns en möjlighet för elbolag att istället räkna från det klockslag då det är säkert för våra montörer att börja jobba. I detta fall, med stormen Gorm, dröjde det på många håll upp emot tio timmar från avbrott till att vi kunde börja jobba.
Som kund har du rätt till ersättning om strömmen varit borta i minst tolv timmar. Ersättningen vid tolv timmars avbrott uppgår till 12,5 procent av den årliga elnätskostnaden, eller lägst två procent av prisbasbeloppet, det vill säga närmare tusen kronor.
- Jag rekommenderar alla att göra en felanmälan för att säkerställa att man kommer in i vårt system. Därefter behöver kunderna inte göra något aktivt för att få ersättning. Den betalas ut automatiskt inom ett par månader, säger Jakob Holmström.
Strömlös efter stormen? Då har du rätt till ersättning
"Rekommenderar alla att göra en felanmälan."
Foto: Scanpix
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!