Tågsatsning fryser inne

Banverket vill dra tillbaka 390 miljoner kronor från Stångådalsbanan och Tjustbanan. Båda banorna är utan investeringspengar i det förslag till reviderad banplan som verket presenterade på måndagen.

Rena berg- och dalbanan när järnvägen sänker sig ner mot Opphems mosse. Men nu ska Banverket spara pengar och då lämnar man Stångådalsbanan och Tjustbanan åt sitt öde.

Rena berg- och dalbanan när järnvägen sänker sig ner mot Opphems mosse. Men nu ska Banverket spara pengar och då lämnar man Stångådalsbanan och Tjustbanan åt sitt öde.

Foto:

Kalmar Län2007-04-03 06:16

- Nu måste staten gå in med pengar till infrastrukturen, säger regionförbundets ordförande Leif Larsson, c, i en kommentar.
Banverket fick i höstas regeringens uppdrag att ta fram en reviderad plan för järnvägsinvesteringar i landet för åren fram till 2015.
Detta för att ett flertal projekt som redan är i gång saknar pengar. Därför får andra planerade investeringar och satsningar på järnvägar stryka på foten. I vart fall till efter 2015.
Dit hör både Tjustbanan, som i den ursprungliga planen fått 250 miljoner kronor, och Stångådalsbanan dit Banverket anslagit 140 miljoner kronor.
Om Banverkets förslag blir till beslut kan de aktuella investeringarna i det båda banorna bli verklighet först från 2016 och framåt.
En katastrof för regionen, anser Leif Larsson.
- Här försätts vi i samma situation som det gamla talesättet medan gräset växer dör kon. Vi behöver nödvändiga investeringar i järnvägarna nu, annars klarar riskeras tågtrafiken och därmed livsviktig infrastruktur för länet, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om