- Nu måste staten gå in med pengar till infrastrukturen, säger regionförbundets ordförande Leif Larsson, c, i en kommentar.
Banverket fick i höstas regeringens uppdrag att ta fram en reviderad plan för järnvägsinvesteringar i landet för åren fram till 2015.
Detta för att ett flertal projekt som redan är i gång saknar pengar. Därför får andra planerade investeringar och satsningar på järnvägar stryka på foten. I vart fall till efter 2015.
Dit hör både Tjustbanan, som i den ursprungliga planen fått 250 miljoner kronor, och Stångådalsbanan dit Banverket anslagit 140 miljoner kronor.
Om Banverkets förslag blir till beslut kan de aktuella investeringarna i det båda banorna bli verklighet först från 2016 och framåt.
En katastrof för regionen, anser Leif Larsson.
- Här försätts vi i samma situation som det gamla talesättet medan gräset växer dör kon. Vi behöver nödvändiga investeringar i järnvägarna nu, annars klarar riskeras tågtrafiken och därmed livsviktig infrastruktur för länet, säger han.
Tågsatsning fryser inne
Banverket vill dra tillbaka 390 miljoner kronor från Stångådalsbanan och Tjustbanan. Båda banorna är utan investeringspengar i det förslag till reviderad banplan som verket presenterade på måndagen.
Rena berg- och dalbanan när järnvägen sänker sig ner mot Opphems mosse. Men nu ska Banverket spara pengar och då lämnar man Stångådalsbanan och Tjustbanan åt sitt öde.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!