Axfood, som äger Hemköp, Willys och Tempo, räknar med att deras kunder bär hem 120 miljoner plastkassar om året. Nu är i och för sig företaget noga med att deras påsar tillverkas av återvinningsplast, men det gör ju att andra produkter måste nyproduceras, då återvinningsplasten går åt i onödan.
Butiken är vinnaren
Butiken tjänar dessutom mellan 80-90 öre per kasse, vilket gör att vi konsumenter skänker butikerna ca. 100 miljoner kronor varje år helt i onödan, om vi inte tar med egna kassar. Man kan tycka att det kan inte vara så mycket plast för att en påse väger ju inget, men om man räknar med att en påse väger 1,6 g så blir det nästan 1.500 ton per år. eller nästan ett halvt kilo per person, om man använder 300 påsar. I många andra länder bromsas nu användningen av påsar, med både regleringar och höga böter. Men i Sverige görs väldigt lite för att minska antalet. I Sydafrika är påsarna redan förbjudna och den butiksägare som ändå tillhandahåller påsar, riskerar böter eller till och med fängelse.
Glöm inte bort hur plast tillverkas
Plast av råolja i alla former, har en enorm påverkan på naturen inte bara när det gäller själva plasten, utan även vid framställning av mjukmedel, färger och alla kemiska ämnen som används för att tillverka plasten. Dessutom sker utsläpp där oljan tas upp, där den raffineras och till atmosfären via avgaser vid transporter i tankbilar och tankbåtar. Om man sedan använder påsen som soppåse, så sker utsläpp vid förbränning från de färger som tryckts på påsen.
Vandrade reklampelare
Ofta får man betalt för att göra reklam, men butikerna har lyckats att lura oss att istället betala för att vara deras vandrande reklampelare. När man går hem från butiken, ser ju alla vilken butik man valt att handla i och detta ska man själv betala för. Ta med din egen kasse och erbjud butiken att dra av 20 kr på summan, så kan du kanske tänka dig att gå genom staden med deras logga. Tror ingen skulle nappa på detta erbjudande.