Utredning för snabbtåg utmed kusten

Stångådalsbanan är så dålig att tågen slits sönder och resenärerna drabbas dagligen av problem. Upprustningsbehoven är stora. Samtidigt utreder Regionförbundet en framtida järnväg utmed kusten i Kalmar län! Regionförbundets ordförande Leif Larsson ser ingen konflikt mellan behoven på den befintliga järnvägen och skisserna på en helt ny ut med kusten.

Kalmar Län2010-02-03 07:41

- Nej, tvärtom, de planerna förutsätter att Stångådalsbanan rustas upp. Vi behöver akuta satsningar på Stångådalsbanan, och för Regionförbundet är Stångådalsbanan så viktig att vi är beredda att satsa 100 miljoner av de regionala pengarna dit, säger han.
Han syftar på att Regionförbundet och Banverket har ett avtal på gång där parterna lägger 100 miljoner kronor var på upprustning av både Stångådalsbanan och Tjustbanan.
- Vi räknar med att avtalet skrivs under de närmaste veckorna, säger han.
Kritiken mot tågtrafiken på Stångådalsbanan har varit hård de senaste åren.
Vår tidning har regelbundet rapporterat om inställda och försenade tåg och rasande resenärer.

Banan sliter på tågen
En orsak är bristen på tåg. Slitna och olycksdrabbade tågset har stått på verkstäder för reparation och underhåll.
En anledning till att tågen slits sönder är den dåliga kvalitén på banan.
- Situationen är undermålig, nu ska ett par tågset komma tillbaka i trafik i dagarna så jag utgår från att det blir bättre, men jag förstår att resenärerna inte vågar lita på tågtrafiken, säger Leif Larsson.

Utreder snabba kusttåg
Samtidigt som problemen med tågtrafiken hopat sig på Stångådalsbanan, beställde Regionförbundet i augusti i fjol en utredning om en helt ny järnväg utmed kusten mellan Oskarshamn och Kalmar. Enligt utredningen som nu är färdig handlar det om en järnväg med snabbtåg och restider på 35-45 minuter mellan de båda kuststäderna. Kostnaden för en sådan järnväg uppskattas till 1 500 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om