Sedan i onsdags förra veckan har tågen som trafikerar Tjustbanan mellan Västervik och Linköping varit inställda. Anledningen är två rör, ett dieselrör och ett rör till ett köldsystem, ligger nära varandra och kan orsaka en brand i tågvagnen. På KLT:s (Kalmar Länstrafiks) hemsida har man dag för dag skrivit att dagens avgångar med tåg på Tjustbanan är inställda.
Hur länge kommer ni att skriva på det viset? Hur lång tid tar det att reparera tågen?
– Vi väntar på materialet som ska bytas ut. Vi har fått 18 dieselrör, men det är långt ifrån alla som vi behöver. De första bränslerören kom till vår verkstad i Nässjö under måndagen och det första av våra vagnar fick sina bränslerör utbytta under måndagseftermiddagen, säger Karl-Johan Bodell, trafikdirektör på KLT.
Under tisdagen kommer den vagnen att besiktas för att godkännas.
– Arbetet måste godkännas av dem som anmälde felet och tog tågen ur drift.
Kylvätskerör ett problem
Under veckan kommer fler bränslerör att komma från Italien, men det stora problemet är kylvätskerören.
– Vi har blivit lovade att få dem till verkstaden men än har de inte kommit. Vi jobbar febrilt för att kunna få hit dem under veckan.
Alla tågvagnar som är tagna ur drift måste få båda rören utbytta och hur länge det kommer att ta att få rören utbytta på samtliga vagnar samt att få dem besiktigade kommer att ta tid.
När kommer tågen att kunna trafikera Tjustbanan igen?
– Det är svårt att säga förhoppningsvis mot slutet av veckan. Det kan ta längre tid än så.
Är ni inte rädda att resenärer slutar att åka tåg och väljer bil eller buss istället?
– Det är säkerhetsåtgärder vi talar om. Vi kan inte utsätta några passagerare för en sådan risk, säger Karl-Johan Bodell.