- Vi är inbjudna av den svenska ambassaden och house of Sweden i Washington, säger Leif Larsson, ordförande i Regionförbundet.
Ambassaden har kommande helg ett symposium med fokus på hur Sverige använder kulturarvet som en grund och motor i den lokala och regionala tillväxten.
Valet har fallit på regionen Kalmar län. En region som drabbades hårt av lågkonjunkturen under första halvan av 1990-talet. men som sedan valde att satsa särskilt på att utveckla kultur- och upplevelseturismen.
Världskända
Varför den svenska ambassaden valt ut just Kalmarregionen vet inte Leif Larsson. men han tror att det bottnar i ett framgångsrikt arbete som lyft fram regionen som en bra besöksregion.
- Vi har flera stora och världskända varumärken som nog är mer kända ute i världen än vad vi själva tror, och då tänker jag närmast på Astrid Lindgrens Värld och Hultsfredsfestivalen, säger Leif Larsson.
Det är dom plus Visan i Västervik och satsningarna i Pukeberg som är de fyra konkreta exempel som ska belysas under regionens fem dagar långa besök i den amerikanska huvudstaden.
- Vi ska vara med i seminarium där vi ska beskriva hur vi jobbar för att utveckla hela den samlade besöksnäringen utifrån det kulturarv vi har.
Vi gräver guld i Washington
Astrid Lindgrens värld och Rock-City i Hultsfred lyfts fram i Washington. I dag reser en delegation från Kalmar län till USA för att marknadsföra besöksnäringen för både potentiella besökare och investerare.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!