Vi gräver guld i Washington

Astrid Lindgrens värld och Rock-City i Hultsfred lyfts fram i Washington. I dag reser en delegation från Kalmar län till USA för att marknadsföra besöksnäringen för både potentiella besökare och investerare.

Kalmar Län2008-05-06 06:11

- Vi är inbjudna av den svenska ambassaden och house of Sweden i Washington, säger Leif Larsson, ordförande i Regionförbundet.
Ambassaden har kommande helg ett symposium med fokus på hur Sverige använder kulturarvet som en grund och motor i den lokala och regionala tillväxten.
Valet har fallit på regionen Kalmar län. En region som drabbades hårt av lågkonjunkturen under första halvan av 1990-talet. men som sedan valde att satsa särskilt på att utveckla kultur- och upplevelseturismen.

Världskända
Varför den svenska ambassaden valt ut just Kalmarregionen vet inte Leif Larsson. men han tror att det bottnar i ett framgångsrikt arbete som lyft fram regionen som en bra besöksregion.
- Vi har flera stora och världskända varumärken som nog är mer kända ute i världen än vad vi själva tror, och då tänker jag närmast på Astrid Lindgrens Värld och Hultsfredsfestivalen, säger Leif Larsson.
Det är dom plus Visan i Västervik och satsningarna i Pukeberg som är de fyra konkreta exempel som ska belysas under regionens fem dagar långa besök i den amerikanska huvudstaden.
- Vi ska vara med i seminarium där vi ska beskriva hur vi jobbar för att utveckla hela den samlade besöksnäringen utifrån det kulturarv vi har.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om