Balsam för "själen"

Kia Seoul är en annorlunda och läckert lådformad livsstilskärra. Nej, stopp och belägg! Många förväxlar testbilens namn med koreanernas huvudstad, vilket är alldeles uppåt väggarna galet. Modellen heter Kia Soul och inget annat. Alla ni som inte skolkade från engelskan förstår alltså namnets betydelse (själ) och frågan är om bilen är som balsam för själen? Nja, kanske snarare mer åt schampo hållet.

Foto:

Kia2009-01-12 08:59


Alla vet att balsam gör håret slätare, finare och mer hållbart. Schampo däremot är mer rak på sak och viktig för både utseende och kvalitet - precis som Kia Soul. Dessutom kan det svida i ögonen av såväl bilen som hårprodukten. Koreanerna sticker nämligen ut näsan rejält och antingen tycker man den rullande flyttkartongen är ful som stryk eller så älskar man den läckra formen.

Fantastisk utsikt
Provkörningen är förlagd till spanska Valencia, det är en av landets dolda pärlor med överdådigt utsmyckade barockkyrkor, futuristiska museipalats och livliga marknader. Här trivs Kia Soul som fisken i vattnet och insteget bakom ratten är mycket bra. Detta tack vare "lådformen" och den höga sittpositionen, vilket även bidrar till den oslagbara runtomsikten. Bakom den fyrekrade lite halvfeta ratten finns tre snitsiga instrumenttavlor för varvräknare, hastighetsmätare och den sista visar såväl motortemperatur som soppamängd. Kia Soul har dessutom äntligen fått en fabriksmonterad ljudanläggning som går att ansluta till en iPod eller MP3-spelare. Det går även att köpa till högtalare som lyser i takt med musiken, ett måste för alla ungdomar! Inredningen överraskar och har ett flertal läckra textilier som exempelvis hundtandsmönster - lägg till detta elva olika karossfärger vilka är lika tuffa som namnen. Vad sägs om Black Soul, Cocktail Orange, Green Tea Latte, Tomato Red eller Vanilla Shake?

Koreansk själavandring
Hur det står till med kupéutrymmet? Tja, fyra vuxna får definitivt plats och längst bak finns 222 liter reserverade för bagage. Men fälls baksätet så får man nästan ett helt plant lastgolv och då ryms 700 liter upp till bakrutan, men betydligt mer om det packas ända upp till taket. Under huven erbjuds två fyrcylindriga motorer: en bensinare på 126 hästkrafter samt en riktigt snål diesel på 128. Vi provkörde den förstnämnda maskinen á la 151 900 kronor och det är en trevlig bekantskap.
Inte bara för att motorn är en liten talang (0-100 rullar på elva sekunder blankt och toppfarten är 177), utan även för att standardutrustningen är hög. Fjärrstyrt centrallås, fönsterhissar, luftkonditionering, ljudanläggning och aluminiumfälgar ingår i affären liksom stabiliseringssystem och sex krockkuddar. Den fjortonde februari är det dags för Sverigepremiär och vi avslutar med ett citat från självaste Tage Danielsson. "Det talas inte så mycket om själavandring nu när varenda själ har bil!"

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!