Det kittlas i Magen(tis)

Magentis är en ordlek med engelskans "magnificent" och "gentle". Ja, vi kan bara hålla med om att testbilen är "imponerande" och "diskret". Kia Magentis ska försöka slå sig in i biltillverkarnas finrum och lockbetet är prislappen. Det är knappast kunder som vill skryta över sitt bilval på garageuppfarten som koreanerna vänder sig till, men väl alla förnuftiga som vill ha en bra familjebil till vettigt pris!

Foto:

Kia2006-06-08 07:19

Kia Magentis är ingen liten koloss med sina 473 centimeter mellan stötfångarna. Linjerna är svepande och riktigt harmoniska, men knappast nytänkande eller originella.
Magentis är helt enkelt en glidarbil av det traditionella slaget utan överraskningar. Därför står man lite frågande inför företagets slogan: "The power to surprise". Vad är det vi ska vara förvånade över? Att det är en bra bil? För Kia Magentis är faktiskt en riktigt bra bil .

Snyggt och prydligt
Att turisterna börjar invadera spanska Jerez märks i den sönderstressade trafiken. Här råder ingen siesta utan snarare en livlig fiesta med biltutor till förbannelse.
Men när lugnet väl har lagt sig några mil utanför metropolen så är det bara att njuta av tystnaden. Kupén bjuder på en behaglig vistelse och man skulle kunna säga att interiören följer samma traditionella mönster som exteriören: snyggt och prydligt, men inget som får oss att ta ett glädjeskutt av lycka. Hur som helst är interiören påkostad med en nära nog perfekt kvalitetskänsla. Dessutom är framstolarna bekväma och baksätet riktigt rymligt tack vare att koreanerna dragit ut axelavståndet.
Vi har provkört snikversionen LX, ändå får utrustningsfloran det att kittlas i Magen(tis). Vad sägs exempelvis om sju krockkuddar, antispinn/antisladd, elfönsterhissar och luftkonditionering?

Presidentens val
Under huven erbjuds två bensinmotorer: en fyra på 145 hästar (179 900:-) samt en vinkelsexa på 188 (239 900:-). Det handlar om helt moderna konstruktioner som borgar för en god driftsekonomi men som också är välkända för sin slitstyrka och pålitlighet. Lite senare lanseras även en råstark turbodiesel med partikelfilter på 140 hästkrafter (210 900:-).
Vi provkörde mestadels basmodellen på 145 hästar och maskinen gör sitt jobb utmärkt med tanke på att vikten närmar sig ett och ett halvt ton. Med denna motor kan bilen fås med såväl handjagad som automatisk växellåda, medan vinkelsexan enbart levereras fullutrustad med en femstegad automat.
Båda växellådorna fungerar klanderfritt och skillnaden i förbrukning är relativt liten. Kia vill erövra Europa och frågan är om försäljningen kan tänkas öka av vetskapen att den koreanske presidenten, Roh Moo-Hyun, färdas i Magentis!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!