En nyhet av vikt

Om man väger 2 186 kilo så är det förmodligen hög tid för en bantningskur. Precis så tänkte utvecklingsfolket bakom nya Kia Sorento och resultatet syns på vägen, förlåt, vågen. Koreanen har tappat hela 215 kilo samtidigt som allt förbättrats avsevärt mot gamlingen, inte minst utrymmena. Precis som med alla människor som hårdbantat så känner man knappt igen bilen, vars karaktär och självförtroende är på topp. Nu har Kia Sorento varken övervikt eller underlängd!

Foto:

Kia2009-10-21 07:31


"Fasiken så snygg den är" säger en kollega och visst har enormt mycket hänt. Den tidigare modellen skulle kunna haft på sig den välkända T-shirten "Jag är fet, du är ful. Jag kan banta". Det är precis vad som hänt och koreanens utseende påminner om en tvättäkta terrängbil, men vikten och soppatörsten skvallrar om något helt annat. Det är en SUV-light som bjuder på en tuff fight!

Skenet bedrar
Kia Sorento är en helt ny bil från botten till toppen. Äntligen kan vi vinka farväl till lastbilschassit och välkomna en självbärande kaross. Nospartiet är tufft med en ny grill och tittar vi från sidan så fylls de svullna hjulhusen upp med snygga 18-tummare. Baktill har nya Kia Sorento fått lysen som tycks vara dyra ljusdioder, men skenet bedrar och när du väl ska byta så är det vanliga lampor. Däremot har det inte fuskats med komforten: i framsätena sitter vi alldeles utmärkt och den fyrekrade ratten är justerbar på alla ledder. Instrumenteringen består av tre runda mätartavlor med hastighetsmätaren i mitten. Även baksätet är bra och tre resliga svenskar sitter utan problem. Behövs två extra nödsäten så går det att köpa till för 7 000 spänn. Plus i kanten ger vi för den välisolerade kupén som stänger ute väg- och däckljud. Men ett litet minus måste vi också dela ut för bakåtsikten.

Bara diesel
Under motorhuven bultar en nyutvecklad dieselfyra på 197 hästar och saftiga 421 Newtonmeter. Hundrastrecket nås på tio sekunder blankt medan toppfarten är 190. Till detta ingår en sexstegad automatlåda och priset för anrättningen är 339 900 kronor. Kia har nämligen valt att enbart lagerföra den exklusivaste versionen (PP) vilken är fullspäckad med allt från klimatanläggning till läderklädsel. Vill du köpa snikversionen för 299 900 kronor så går det, men du får vara lika tålmodig som många bantare innan bilen levereras.
Frågar du efter en bensinare så blir svaret "aniyo", alltså nej på koreanska. Vägegenskaperna är trygga och skulle det krisa till sig så kopplas drivsystemet blixtsnabbt om från att tidigare haft 95 procent på framhjulen till en jämn drivning med 50-50. Dessutom har nya Kia Sorento ytterligare två finesser som standard: "Hill Start Assist" som ser till att man inte rullar bakåt då man startar i uppförsbackar och "Down Hill Brake" som bromsar bilen till 8 km/h i nedförsbackar. Visst är nya Kia Sorento en nyhet av vikt!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!