Ett klokt och lätt val

I ett av världens mest tätbefolkade länder tillverkas nya Kia Sorento. Den gedigna koreanen har växt på alla ledder och man skulle kunna tro att suven legat i sträckbänk. Dessutom avslöjar vågen att bilen har gått upp i vikt - men det beror snarare på mer standardutrustning än övervikt. Vi befinner oss i ett soligt Barcelona för att ta pulsen på nya Kia Sorento vars karaktär och självförtroende är på topp.

Foto:

Kia2015-03-28 05:05


Dagens testbil har plats för upp till sju åkande och i bagaget kan man stuva in hela 660 liter bagage eller 1 732 som mest. Kia Sorento bjussar på stora utrymmen för en rimlig peng och borde således vara en drömbil för oss svenskar, eller?

Inga skitiga byxbenDet är inget snack om saken, designteamet har gjort ett bra jobb. I nosen märks nya strålkastare och dimljus, men även grillen har fått sig en lätt uppfräschning. Plus i kanten blir det för att dörrarna går hela vägen ner och omsluter trösklarna, vilket gör att man inte blir skitig om byxbenen när man ska ta sig i och ur bilen. Även baken har fått sig ett lyft och här hittar vi bland annat nya lysen men själva bakrutan med den lilla vingen på toppen känns igen. Kia Sorento har blivit nästan en decimeter längre än tidigare samtidigt som axelavståndet har dragits ut åtta centimeter. Det har bidragit till bättre bensträckarmöjligheter men även ett större bagageutrymme. Interiören bjuder på en helt ny instrumentpanel och i mitten trånar en stor pekskärm. Ordet "stor" kan samfatta hela bilen och för att underlätta exempelvis trånga passager så finns ett kamerasystem som ger en helhetsbild runt bilen och allt visas live i kupén.

Mjuk och bekvämAtt bestämma vad du vill ha under huven är inget svårt val. Det finns nämligen bara ett motoralternativ och det är den populära turbodieseln på 200 hästkrafter. Förbrukningen ligger på 0,61 liter milen medan koldioxidutsläppet landar på 174 gram. Men trots sin storlek är nya Kia Sorento lätthanterlig ute i trafiken och färden sker väldigt mjuk och bekvämt. Några direkta terrängegenskaper existerar inte trots det faktum att koreanen är utrustad med automatisk fyrhjulsdrift. Detta betyder kort och gott att bilen är framhjulsdriven, men vid behov så kopplas bakhjulen in. Undrar du över priset? Tja, vi med. Det är inte till hundra spikat ännu men räkna med att en välfylld Kia Sorento går loss på 400 000 kronor. De tyska konkurrenterna är betydligt dyrare och det finns faktiskt ingen anledning att ens snegla på dessa. Tredje generationens Kia Sorento uppfyller nämligen de flestas önskningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!