Familjefriare i nöd & last

Sol, semester och Ceéd. Sommaren är här och det är många som börjat packa väskan för att bege sig ut på de svenska vägarna. Den som ska åka på semester vet att planering är A och O. I regel är det mycket saker som ska med på färden och då behövs en riktig laståsna som sväljer det mesta. Kia Ceéd har blivit en riktig familjefriare som toppat försäljningslistorna och vi har tagit pulsen på nya SW. En kombi med ett lockande pris och som bjuder på generösa utrymmen.

Foto:

Kia2013-10-01 07:04


Koreanerna har tagit ett rejält kliv in på den svenska marknaden och när femdörrarsversionen av nya Kia Ceéd hade sin svenska premiär gick den direkt upp till en sjätteplacering på Bil Swedens försäljningstopp. Nu är det således dags för familjefriaren Kia Ceéd SW - en bil som bjuder på lika mycket last som lust.

Fiffig förvaringInredningen känns riktigt elegant, kvalitén är hög och mätarna lättlästa. Nospartiet har fått ta del av samma nya grill som övriga syskonskaran och designen är signerad Peter Schreyer som kanske är mer känd för att tidigare haft sitt vassa ritstift hos Audi. Tyvärr så har bakåtsikten blivit lidandes under arbetet och backkamera á 12 900 kronor känns som ett måste, men då ingår också navigation. Kia Ceéd SW finns i tre utrustningsnivåer: inroparen "Ex" har det nödvändigaste med bland annat luftkonditionering och ljudanläggning som standard. Går man ett snäpp upp till "Komfort" får man LED-ljus, uppvärmd läderratt och infällbara ytterspeglar. Klättrar vi längst upp på stegen till "Executive" finns det mesta som bland annat automatisk parkeringshjälp, xenonljus, skinnklädsel och elektronisk parkeringsbroms. Bagageutrymmet sväljer 528 liter eller 1 642 som mest och koreanerna har dessutom satsat på en mängd smarta förvaringsfack.

Fantastisk garantiMotoralternativen blir som till femdörrarsversionen, det vill säga två bensinare på 100 (173 900:-) respektive 135 hästkrafter (169 900:-) samt två turbodieslar på 90 (183 900:-) respektive 128 hk (189 900:-). Vi har provkört den sistnämnda maskinen som har ett koldioxidutsläpp på 117 g/km och dricker måttliga 0,45 liter milen. Sexväxlat är standard men mot ett pristillägg på 10 000 kronor så erbjuds en automat, fast med den lådan i dieseln ökar förbrukningen med 1 dl milen samtidigt som accelerationen och toppfarten försämras.
På de spanska vägarna känns Ceéd SW trygg och stabil, precis som en familjefriare av stora mått ska göra. Utöver detta toppar koreanen med fem stjärnor i EuroNCAP?s krocktester, vilket inte gör valet sämre. I priset ingår dessutom sjuårig nybilsgaranti, tre års vagnskada och tolv års rostskydd. Det känns utan tvekan som om familjefriaren kommer att få många att brista ut i ett rungande "ja".

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!