Kaxig, Innovativ, Alert

Kia Sportage må låta som en renodlad sportvagn och största delen av marknadsföringen sker tillsammans med tennisproffset Rafael Nadal. Men modellnamnet är faktiskt vilseledande, för vad det rör sig om är en fyrhjulsdriven stadsjeep som spelar ut sina motståndare på såväl grus som gräs - och i pris! Nu lanseras en helt ny Kia Sportage och den har tränat upp både sin backhand samt forehand. Frågan är om vi hittar några dubbelfel?

Foto:

Kia2010-10-15 07:01


Låt oss slå ett slag för nya Kia Sportage - bilen som faktiskt kan jämföras med självaste Rafael Nadal: lugn, sansad, muskulös och med ett snyggt yttre. Spanjoren ligger just nu etta på världsrankingen och koreanernas målsättning är att göra detsamma i det lite mindre suvsegmentet. Efter sex år är det äntligen dags för en ny Kia Sportage och bakom linjerna står den forne designchefen hos Audi, Peter Schreyer.

Mycket sexigt
Tennisspelare är oftast duktiga på antingen grus, gräs eller asfalt - formstarka Kia Sportage klarar dock av alla tre underlagen galant. Det beror på den personliga tränaren som i det här fallet är Hyundai ix35, dagens testvagn baseras nämligen på systerbilen men det upptäcker bara dom som har skarpa ögon. Innerutrymmena har blivit bättre, åtminstone då man ser måtten på papper. Längden har plussats på med nio centimeter och bredden med sex samtidigt som även höjden sänkts med sex. Kia Sportage är helt enkelt lätt att komma överens med och bjuder inte på några lik i garderoben. Det mesta ingår som standard eller vad sägs om luftkonditionering, ljudanläggning, elfönsterhissar, takreling och uppvärmda sittdynor såväl fram som bak: allt för det attraktiva grundpriset 180 900 kronor (minsta bensinaren med framhjulsdrift). Bäst trivs jag bakom ratten, där är sittkomforten perfekt och instrumenteringen riktigt trevlig. Även en trio bollkallar i aktersoffan kan sträcka ordentligt på sig.

Hård offensiv
Under huven erbjuds fyrcylindriga motorer: bensinare på 135 (framhjulsdrift) respektive 163 (fyrhjulsdrift) hästkrafter samt dieslar på 115 (framhjulsdrift) respektive 136 (fyrhjulsdrift). Vi provkörde den sistnämnda maskinen och prislappen åker då upp till 247 900 kronor. Det är en angenäm dieselspis som trots sin blygsamma effekt rullar på förvånansvärt bra och snålt. Noll till hundra fixas på 11,3 sekunder samtidigt som förbrukningen ligger på 0,57 liter milen.
Vid start drivs bilen på framhjulen, men för att klara livet utanför centrecourten så kopplas bakhjulen in i svåra situationer - dock max upp till 50 procent. Kia har utnyttjat detta till att öka körglädjen genom att låta en viss del av kraften automatiskt hamna på bakhjulen när föraren tar sig an skarpa kurvor. Bland de mindre stadsjeeparna är Kia Sportage en smash hit och näst intill lika svårslagen som Rafael Nadal. Game, set, match!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!