Kryddad med sång

Att namnge bilar är en hel vetenskap och kräver mycket arbete. Picanto är exempelvis en kombination av franskans "piquant" som betyder kryddad och spanskans "canto" som betyder sång. Kia Picanto är alltså kryddad med sång, vilket kan låta väldigt flummigt. Men under huven på testbilen arbetar en kryddad trepip som sjunger för glatta livet. Häng med på en testrepa i staden som aldrig sover - Barcelona!

Foto:

Kia2011-05-28 04:05


När en ny modell ersätter en utgående är det vanligt att nykomlingen växt till sig - så är även fallet med nya Kia Picanto. Några stora förändringar är det inte fråga om utan koreanen har växt med sex centimeter på längden men behållit samma bredd och höjd som föregångaren. Nya Picanto finns med fem- och tredörrars kaross (den senare lanseras i augusti) och ska enligt Kia förmedla en "solid och kompakt känsla". Frågan är hur det är med den saken?

Ny inifrån och ut
Utseendet har blivit betydligt tuffare, vilket den tyske designern Peter Schreyer sett till. Han kommer närmast från Audi men håller numera i ritstiftet hos Kia. Även inredningen och instrumentpanelen har blivit betydligt elegantare och håller hög klass. Att åka fem vuxna är dock inte att tänka på men fyra går utmärkt. Bak sitter man fortfarande något trångt även om ingenjörerna gör stor sak av att axelavståndet ökats med en centimeter. Däremot har bagaget blivit rymligare och sväljer nu 200 liter, vilket kanske inte är någon höjdare men bättre än tidigare 157. Fäller vi de bakre ryggstöden så får 870 liter bagage plats och det är däremot riktigt bra. Förra Picanto var en utpräglad stadsbil: liten, mjuk och lättmanövrerad. Nya modellen känns precis lika lättarbetad och smidig runt gathörnen. Två utrustningsnivåer finns att välja på men redan i basutförandet ingår luftkonditionering, fönsterhissar, ljudanläggning och sju krockkuddar. Bra jobbat!

Charmerande trepip
Under huven erbjuds två bensinare: en trecylindrig på 69 hästkrafter (109 900:-) samt en fyrcylindrig på 85 (124 900:-). Båda motorerna har en handjagad låda samt start/stopp-system som standard och klassas som miljöbilar. Vi koncentrerade oss på trepipen - den brummar underbart men bjuder inte på några hiskeliga fartupplevelser utan här gäller det att planera omkörningarna om det ska bli några. Toppfarten är 153 knutar medan noll till hundra rullar på 14,4 sekunder.
Men det går ändå inte undgå att charmas av såväl bilen som motorn. Bakom ratten i den hetsiga spanska citytrafiken trivs nya Kia Picanto som fisken i vattnet. Start/stopp-systemet funkar perfekt då motorn stängs av vid rödljus och startar kvickt igen då det slår om till grönt. Resultatet märks på soppförbrukningen som ligger runt 0,40 liter milen samt låga 95 gram i koldioxidutsläpp. Vem ska då köpa bilen? Om vi tar förra modellen så såldes 80 procent till tjejer och bara 20 till grabbar. Snacka om tjejtjusare!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!