Lyxbil till lågpris

(Schwarzwald - Tyskland) Kia Opirus är något så ovanligt som en klassisk lyxbil till extrapris. När de flesta tillverkare ger sina exklusiva modeller en sportig framtoning väljer koreanerna att lyfta fram lyxbilskänslan från förr. Därmed är flaggskeppet lika behaglig och välutrustad som statusbilarna för hundra tusen och mer därtill. Den spektakulära fronten får du på köpet!

Foto:

Kia2003-08-29 08:04

Kia Opirus är en märklig bil - såväl utvändig som invändig design känns nämligen bekant från andra aktörer på markanden. Men det finns en stor skillnad, för prisnivån ligger långt under likvärdiga bilar. Dessutom är ljudisoleringen imponerande och man kan nästan höra en knappnål falla. Så vill du avskärma dig från omvärlden och leva ett bekymmersfritt lyxliv, då är det här bilen för dig.

Privatchaufför sökes
Kia Opirus är till skillnad från vissa av sina tyska konkurrenter framhjulsdriven. Detta har man försökt kamouflera med en plastkåpa som gör att motorn tycks vara längsmonterad. Men skenet bedrar, för sexan på 203 hästar ligger på tvären och driver framhjulen via en femstegad automatlåda som inte lämnar något övrigt att önska. Maskinen är inget under av kraft: noll till hundra rullar snällt på 9,2 sekunder och med hemlängtan snuddar hastighetsmätaren 220 km/h. Å andra sidan är Opirus knappast en bil man kör aktivt och den sekventiella växelväljaren får för det mesta vila. En glidarbil körs bäst i automatläge och av privatchaufför. Något som styrker detta är att benutrymmet i baksätet är bättre än det i framsätet. Frågan är om prisskillnaden mot konkurrenterna räcker för att avlöna en chaffis?

Räddare i nöden
Hur som helst är interiören påkostad med en nära nog perfekt kvalitetskänsla. Lädret är välskräddat och fuskträet gör sitt bästa för att lura ögonen. Dessutom har koreanerna försett Opirus med en diger utrustningsflora vilket inkluderar backvarnare, läderklädsel, regnsensor och xenonljus På något sätt känns det befriande att det enda tillvalet som finns är ett soltak. Bilen har dessutom utrustats med större delen av alfabetet vad gäller elektroniska livlinor. Vi tänker befria Er från dessa men konstaterar i all hast att åtta krockkuddar och trepunktsbälten på samtliga platser är standard. Undrar du och din plånbok slutligen över priset? Ja, det är 375.000 kronor. Visst är det mycket pengar, men rena reafyndet jämfört med många konkurrenter. Detta i samband med ett av marknadens generösaste garantipaket borgar för få problem och minimala servicekostnader. Visserligen räcker bilens sjutioliterstank nätt och jämt för att köra sträckan Stockholm-Helsingborg, men skulle du få soppatorsk så kommer KIA nonstop-assistans till undsättning!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!