Mitt namn är ceeŽd

Att döpa bilar är en hel vetenskap och det finns många skräckexempel. Ford Pinto floppade i Brasilien där modellnamnet betydde "liten penis" och Mitsubishi Pajero orsakade ramaskri i Spanien. Tänk dig själv att döpa en bil till "handtralla". Även dagens testbil har ett annorlunda efternamn, men ceeŽd betyder knappast något störande. "CE" är franska för den europeiska unionen samtidigt som "ceed" betyder sädeskorn på engelska. Alltså något som växer och gror - precis som Kia!

Foto:

Kia2007-01-10 08:21

Kia har bara sålts i vårt blågula rike i tio år och vid introduktionen fanns det bilchefer som hånskrattade lite nonchalant. Då var det rena fantasier att investera nio miljarder i en nybyggd bilfabrik i Slovakien och tanken på att sydkoreanerna skulle värva europeiska ingenjörer från de ledande tillverkarna skulle fått dig idiotförklarad. Nu är den paranoida fantasin verklighet och den första europeiska bilen heter Kia ceeŽd . Konkurrenterna bör alltså se upp - för vagnen är inte bara billig, den är bra också.

Hög kvalitet
Kia påstår sig ha börjat med ett blankt papper när cee?d konstruerades men de tyska influenserna märks tydligt. Utseendet har mycket Opel Astra/Audi A3 över sig och interiören har också lånat många detaljer från andra biltillverkare. Allt är snyggt och av påfallande bra kvalitet, men det är knappast något för den som vill avvika från mängden. Körställningen är glädjande nog anpassad för resliga nordbor och dessutom är såväl baksäte som bagageutrymme riktigt rymliga. Interiören går nästan uteslutande i svart och det mesta är tillverkat av plast men av en tilltalade hög kvalitet.

Bra prislapp
Alla instrumenten glimmar vackert orange i mörkret vilket gör dem lättlästa och bidrar till en exklusiv känsla. Även karosspassning och lackeringsarbete är oklanderligt - fast namnet på testbilens kulör är inte det mest poetiska: "piston grey" eller "kolvgrå".
Motorprogrammet omfattar två bensinare på 105 respektive 122 hästkrafter och en nyutvecklad diesel på 115. Vi har testat den största bensinmaskinen vilket ger bilen fullt tillräckliga prestanda och anständig soppaförbrukning. Kia ceeŽd har gjort läxan ordentligt även när det gäller köregenskaperna. Bilen är totalt fri från skrammel och har även ett dämpat vägljud för klassen. Körupplevelsen är mycket bra men hade kunnat vara ännu bättre om man valt en komfortablare sättning av fjädrar och stötdämpare. Grundpriset aŽla 139 900 kronor är prutat och klart - i synnerhet med tanke på den sjuåriga garantin och standardutrustningen. Ja, de enda tillvalen som existerar är metalliclack och automatlåda. Nu återstår det bara att lära hela Europa att stava modellnamnet rätt. Kunderna råkar dock inte ut för samma missöde som ägarna till Rolls-Royce Silver Mist, en elegant och förnäm lyxbil som faktiskt betyder "dynga" på tyska!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!