Rio är ett rent nöje

Rio är en vallfärdsort för livsnjutare från hela världen. De gröna kullarna och härliga stränderna gör att turisterna älskar staden. Invånarna hävdar själva att gud skapade jorden på sex dagar och den sjunde dagen ägnade han sig helt åt Rio. Om det är därför dagens testbil döpts efter karnevalstaden låter vi vara osagt - men en sak är klar. Ska du köpa en ny småbil och väljer koreanen så får du pengar över att själv besöka Rio!

Foto:

Kia2011-10-18 06:51


Designgurun Peter Schreyer har svingat sitt ritstift över nya Kia Rio och förväntningarna är på topp. För att ytterligare förstärka vad vi motorjournalister ser så får vi höra att pånyttfödda Kia Rio är "extremt attraktiv och utstrålar en sportig känsla och köps för sitt utseende, men även för sin omtanke till miljön". Är det sanning eller överdrift?

Eleganta karossveck
Föregångaren hade en så slätstruken design att det är omöjligt att inte göra något roligare och betydligt spännande på hjul. Fronten har ärvt sin fräsiga formgivning från de senaste familjemedlemmarna medan sidan bjuder på eleganta karossveck och baken ger ett riktigt sportigt intryck. Kia Rio har dessutom fått sju centimeters längre axelavstånd medan längden ökats med sex, vilket i sin tur ger bättre innerutrymmen och större bagage än tidigare. Inredningen är trevlig och instrumenteringen sitter väl synlig bakom ratten. Däremot är inte bakåtsikten speciellt bra så vi bugar och bockar för backkameran som ingår om man köper till navigator. I baksätet kan man åka tre vuxna om det kniper, men som de flesta andra småbilar i den här klassen är två att föredra. Längst bak finns plats för 288 liter bagage eller 923 då man fällt baksätets ryggstöd.

Fort så det förslår?
Under huven erbjuds fyra motoralternativ varav samtliga har start/stopp-system och är miljöklassade. Det är bara att välja och vraka bland supersnåla dieslar på 75 respektive 90 hästkrafter samt bensinare på 85 respektive 109. Vi testade den sistnämnda maskinen vilken dricker 0,51 liter milen och når hundrastrecket på 11,5 sekunder medan toppfarten uppnås vid 183 knutar. Underhållande så det förslår, eller? Svaret är tyvärr - knappast!
Inte ens när vi arbetar frenetiskt med den sexväxlade lådan och låter motorn dra upp till 6 000 varv. Bensinfyran lever med andra ord inte riktigt upp till vad det sportiga utseendet lovar, märkligt nog. Men det gör utan tvekan grundpriset som startar på 127 900 kronor medan testbilen kan bli din för 152 900. Ovanpå det plånboksvänliga priset kommer koreanernas sjuåriga nybilsgaranti, tre års vagnskada och tolv års rostskydd. Då känns köpet och ägandet lika varmt och soligt som vädret i brasilianska Rio!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!