Smått och snålt är stort

Kia har på rekordtid blivit ett bilmärke att räkna med. Koreanerna har gett flera av de stora märkena huvudvärk och nu fortsätter segertåget. Kia Venga är nämligen en smart familjebil som innehåller de tre huvudingredienserna för att skapa succé: bra kvalitet, attraktivt pris och sjuårig garanti. Visste du exempelvis att CeeŽd blev landets femte mest sålda bilmodell förra året och den tredje mest sålda med dieselspis? Nya Venga är en liten bil som kan bli minst lika stor!

Foto:

Kia2010-02-04 08:14


Du minns säkert när den koreanska bilfloran var lika upphetsande som en telefonkiosk i Novosibirsk. Det var inte särskilt länge sedan och Kia har bara sålts i vårt fosterland under tolv år. Namnet kommer från tre kinesiska bokstäver: "KI" som innebär framåtskridande och "A" som betyder Asien - men dagens testbil byggs faktiskt i Slovakien.

Praktisk laståsna
MPV (Multi Purpose Vehicle) som fabrikanterna kallar sina lådliknande skapelser har varit familjernas favoritbil under många år. Nu kommer en till, men som inte är lika "lådlik" utan har fått ett mer slankare och mjukare utseende - trots att Kia Venga bara är 407 centimeter. Ändå är receptet detsamma och utvecklingsfolket har lyckats kombinera en rymlig sedan med en lastslukande kombi. Inredningen är verkligen luftig och ljus i testbilen, mycket tack vare det gigantiska panoramasoltaket som kostar 10 900 extra. Man sitter bra i framsätena och det finns inte mycket att klaga på i baksätet heller. Den bakre sätesraden är uppdelad i två sektioner och stolarna kan flyttas tretton centimeter i längsled eller fällas helt för att få en plan lastyta. Tack vare den vertikala aktern så ryms 440 liter bagage, men fälls hela baksätet så får man plats med hela 1 300.

Hög standard
Under huven erbjuds två motoralternativ där båda är på 1,4 liter och 90 hästkrafter. Det är bara att bestämma dig för om du vill ha bensin eller diesel, den svenska generalagenten tror mest på den sistnämnda maskinen. Det är en trevlig liten rackare som accelererar till hundra på 14,5 sekunder och toppar 167 km/h. Men det bästa av allt är förbrukningen vid blandad körning som ligger på snåla 0,45 liter milen samtidigt som koldioxidutsläppet enbart är 117 gram. Tack, säger ägarna som slipper betala fordonskatt under fem år! Vi kryssar fram genom Roms hektiska gator för att prova på start/stopp-systemet som ingår till både dieseln och bensinaren.
Vid varje stopp stängs motorn av när föraren lägger växeln i neutralläge och släpper kopplingen. Detta utan att varken ljus, navigation eller luftkonditionering påverkas. Motorn startar blixtsnabbt igen när föraren åter trampar på kopplingen eller om batterikapaciteten börjar sina. Grundpriset börjar på 139 900 kronor vilket inkluderar bland annat luftkonditionering, cd/radio, fönsterhissar och all nödvändig säkerhetsutrusning.
Det låter ju riktigt lovande, Kia!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!