Sportage skräller

Kia Sportage: sug på det namnet! Det må låta som en renodlad sportvagn och största delen av marknadsföringen sker i samband med tennisklassikern Davis Cup. Men modellnamnet är faktiskt vilseledande, för vad det rör sig om är en fyrhjulsdriven stadsjeep som spelar ut sina motståndare på såväl grus som gräs - och i pris! Kia Sportage har tränat upp både sin backhand samt forehand och resultatet är en toppnotering på världsrankingen. Frågan är om vi hittar några dubbelfel?

Foto:

Kia2005-05-31 06:54

Det har blivit dags att slå ett slag för nya Kia Sportage - stadsjeepen som vi kan jämföra med självaste Björn Borg: lugn, sansad och med alla fyra hjulen på jorden. Dessutom har de koreanska grundarna varit jagade av kronofogden, men det är en helt annan historia som resulterade i att Hyundai tog över rodret. Numera är det "all time high" som gäller och det är många svenskar som är med i hejarklacken.

En smash hit
Tennisspelare är oftast duktiga på antingen grus, gräs eller asfalt - formstarka Kia Sportage klarar dock av alla tre underlagen galant. Det beror på den personliga tränaren som i det här fallet är Hyundai Tucson, dagens testvagn baseras nämligen på systerbilen och det ser ut som om företagen lagt karbonpapper mellan ritningarna.
Kia Sportage är helt enkelt lätt att komma överens med och bjuder inte på några lik i garderoben. Det mesta ingår som standard eller vad sägs om luftkonditionering, elfönsterhissar, farthållare och färddator: allt för det facila priset av 200 650 kronor. Bäst trivs jag bakom ratten, där är sittkomforten utmärkt tack vare inställbart svankstöd och justerbar ratt. Även en trio bollkallar i aktersoffan kan sträcka ordentligt på sig och det fällbara baksätet (drop & fold) kan förvandlas till en helt plan lastyta.

Driver med alla
Men låt oss nu undersöka hur testbilen klarar livet utanför centercourten.
Koreanerna har nämligen resonerat på följande vis: kundkategorin har inget behov av lågväxel och en extra spak på golvet är bara distraherande. Bilen är därmed i grunden framhjulsdriven, men om dessa förlorar fästet så kopplas fyrhjulsdriften in sakta men säkert.
Någon tvättäkta terrängbil är det knappast fråga om och det här med "sport" i modellnamnet är en gåta.
Under huven arbetar nämligen en tyst och sävlig tvålitersfyra på 142 hästar Hundrastrecket klaras av på elva sekunder och "break-even" ligger på 176 km/h.
Då känns det tryggt att sex krockkuddar, ett kraftigt sidokrockskydd och fempunktsbälten på samtliga platser ingår i affären.
Ja, bland de mindre stadsjeeparna är Kia Sportage en smash hit och näst intill lika svårslagen som Björn Borg var på sin tid.
Det om något måste få de japanska konkurrenterna att sura till och slå sönder racketar som självaste John McEnroe!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!