Ta en Carens-dag

Efter att ha varit tjänstledig i närmare tre år är äntligen Kia Carens tillbaka på jobbet. En tids ledighet tycks ha gjort familjefraktaren gott och bilen har blivit både kortare och smalare, men trots detta betydligt rymligare. Kampen om barnfamiljerna är tuff men Kia har tagit på sig arbetsoverallen och den snygga formgivningen är ett ypperligt tecken på att hårt arbete lönar sig. Nu är frågan om inte alla kommer att vilja ta en Carens-dag?

Foto:

Kia2013-08-12 07:06


Det var för närmare sju år sedan som Kia för första gången visade upp Carens. Modellen var knappast någon upphetsande historia utan hamnade ganska snart i skymundan och projektet lades senare på is. Nu har man vänt på myntet och likt det övriga modellutbudet så har nya Carens fått ta del av den numera välbekanta "tigernos-grillen".

Mindre men störreNosen domineras av två stora strålkastare som sträcker sig upp längs med motorhuven. För att inte göra "lådformen" så markant har man valt att ge dörrsidorna karossveck nere vid trösklarna samtidigt som sidorutorna försetts med blankt krom längs nederkanten. Men även dörrhandtagen är kromade om man väljer till Business. Interiören känns ljus och luftig tack vare de stora glaspartierna samt att framrutan sträcker sig upp på taket. Vill du ha känslan av mer rymd så är det bara att kryssa för panoramataket på tillvalslistan á 9 900:-. Vi sitter bra såväl fram som bak, men bakåtsikten är inte att leka med. Backkamera finns naturligtvis, men likt det mesta så ingår den bara i Businesspaketet. Kia Carens är normalt femsitsig, men för 5 000 extra så förvandlas bilen till en sjusitsig multikombi och det är just sjusitsaren som lagerförs i Sverige. De två extrasätena säger vi med betoning på just "extra" då de knappast är avsedda för vuxna.

Slopar miljöteknikFör dig med beslutsångest kan vi glädjande nog berätta att motoralternativen bara är tre till antalet. Är du på jakt efter en bensinare är valet enkelt - det finns nämligen bara ett alternativ på 135 hästkrafter. Vill du däremot ha en dieselspis så erbjuds två maskiner på 115 respektive 136 hästar. Motortrion är inte ens i närheten av miljöklassning och därför väljer Kia Sverige att helt enkelt slopa start/stopp-teknik. Det kan låta märkligt men beslutet är faktiskt klokt då tekniken skulle fördyra bilen med runt 5 000 samtidigt som besparingen av bränsledroppar blir marginell.
Spanar vi till sist in konkurrenterna så står sig grundpriset á 189 900 kronor för bensinaren mycket bra, men går vi upp i utrustning och även lägger till diesel så börjar kulorna att rulla på allt snabbare. Å andra sidan toppar koreanerna med 7 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti och 12 år rostskyddsgaranti. Allt borgar för många trygga Carens-dagar!

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!