Studiecoacher på skolor är i sig inget nytt, utan har funnits en längre tid på andra skolor i Sverige. Tidigare hade varje klass två mentorer, men då gjordes systemet om där varje klass i stället får endast en mentor. Däremot fick sjundeklassarna två studiecoacher som de också kan vända sig till.
Nu när det har gått två och ett halvt år sedan skolan började med studiecoacherna har det fyllts på så att varje årskull har två coacher att tillgå. I grund och botten handlar det om att få eleverna att nå sina mål genom att studiecoacherna ger stöttning genom att se hela ungdomen.
Carlo Schuiling är en av de nya studiecoacherna som började när höstterminen 2019 startade. Förut arbetade han som idrottslärare på skolan, och han trivs i sin nya roll.
– För mig har det blivit en stor ändring i mitt arbete. Jag ser mig som en liten del i en stor maskin där vi hjälps åt att lösa problem och det är roligt att skapa relationer med eleverna på det här sättet, säger han.
Tillsammans med Jenny Wallenberg har de hand om eleverna som i dagsläget går i årskurs sju.
Kortfattat kan man säga att studiecoacherna har ansvaret utanför klassrummet, medan lärarna har ansvaret i klassrummet. Sedan arbetar lärare och coacher mycket tillsammans också. En del av coachernas jobb består av att assistera och vara hjälplärare i klassrummet.
Pia Bank och Niklas Falebrant var de allra första studiecoacherna på Värgårdsskolan. Höstterminen 2017 var de nya i de tjänsterna och då började de att ta hand om de dåvarande sjundeklassarna. I dag går de eleverna i årskurs nio.
– Varje dag är som ett oskrivet blad. Det är ett extremt varierande arbete, säger Niklas Falebrant.
Julia Archibald och Wilma Isaxon går i årskurs nio och gillar att coacherna finns.
– Man kan fråga dem om allt och det är jättebra att de finns, säger de.
Att finnas som stöttning, ha kontakt med socialtjänst eller att hjälpa till om eleven har tappat bort sitt busskort, kan alla vara viktiga delar i studiecoachens arbete. Om införandet av studiecoacher har lett till förbättringar av studierna är svårt att säga, men skolans rektor Johannes Kullered tror att det är rätt väg att gå.
– Det är svårt att säga om det är just studiecoacherna som är avgörande till att det blir bättre resultat, men vi tror att det här skapar en trygghet hos eleverna, säger han.