70-80 anställda får lämna Stångåbuss

70-80 anställda förare på Stångåbuss kan bli av med jobbet efter att företaget förlorat en upphandling.

Det nya avtalet är skrivet med Grimslövsbuss och gäller i elva år från och med sommaren 2021.

Det nya avtalet är skrivet med Grimslövsbuss och gäller i elva år från och med sommaren 2021.

Foto: Alf Wesik

Kinda kommun2020-01-31 11:30

– Vi gjorde vårt yttersta för att behålla uppdraget. Det kan bli tal om uppsägning för 70-80 heltidsanställda bussförare allt som allt, säger Stångåbuss vd och koncernchef Stefan Wikström.

Det gäller totalt nio stråk som kör express- och regionbusstrafik i länet, bland dem finns sträckan mellan Kisa och Linköping. De nya avtalen med Grimslövsbuss börjar gälla den 21 juni 2021 och i elva år framåt. Avtalen är värda drygt 2,1 miljarder kronor.

– Bolagen uppfyllde de krav som vi har ställt. Det var priset som avgjorde till Grimslövsbuss fördel, säger Mattias Näsström, trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.

Att Stångåbuss inte längre kommer att få uppdraget påverkar dem negativt.

– Vi har ännu inte haft några samtal med våra förare och det är 17 månader kvar tills det blir aktuellt med att någon får sluta. Så jag vill inte spekulera vidare i det, säger Stefan Wikström.

I och med det detta har det heller inte bestämts vilka av de anställda förarna som blir kvar, respektive får lämna Stångåbuss. Idag har företaget 300 anställda. 

I upphandlingen mellan Östgötatrafiken och Grimslövsbuss finns ingen övergång som gör att förarna automatiskt börjar jobba för Grimslövsbuss.

Suzanne Sjöqvist är lokalombudsman på fackförbundet Kommunal region öst. Hon säger att de i dagsläget inte kan uttala sig om hur de kommer att agera i ärendet.

– Vi vill prata med våra medlemmar först. Vi är måna om att medlemmarna ska få bra anställningsvillkor, säger hon.

Det är koncernen Karlssonbuss som äger Grimslövsbuss, med huvudkontor i Vaggeryd. Peter Sandberg är vice vd och han är glad att de vann upphandlingen.

– Det är klart att vi är glada. Vi ser det som en stor utmaning i den här branschen som växer, säger han.

Först den 11 februari kan avtalet mellan Östgötatrafiken och Grimslövsbuss undertecknas. Detta eftersom det finns en lagstadgad avtalsspärr som innebär att det tidigast kan göras tio dagar efter att tilldelningsbeslutet har meddelats.

Vad som kommer att hända med de 70 till 80 heltidsanställda bussförare som kan behöva lämna Stångåbuss nästa sommar, är ännu inte klart. Däremot ser Peter Sandberg stora möjligheter i att kunna anställa i stort sett samtliga.

– Alla kan sitta lugnt i båten. Vi måste ha in duktiga förare för att kunna köra de sträckor som vi förväntas göra när allting är klart. Så snart det är klart kommer vi att ta kontakt och se vilka som är intresserade, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!