"Att det uppstår risk för eller faktiska missförhållanden i våra verksamheter är en sak. Det viktiga är att vi reagerar och agerar när de upptäcks", säger vård- och omsorgsförvaltningens chef Ida Björkman när vi når henne via telefon. Sedan hösten 2020 har hennes förvaltning arbetat för att komma tillrätta med situationen på Ifo-verksamheten. Flera brister har uppdagats, bland annat genom inkomna klagomål till Inspektionen för vård och omsorg (Ivo), och nu har kommunen gjort två separata lex Sarah-anmälningar. Den ena rör familjehemsärenden, den andra rör lagen om stöd och service (LSS).
– Jag kommer i det här läget inte kunna kommentera enskilda ärenden men det man generellt kan se i våra utredningar är att vi har brustit i handläggningen av olika ärenden. Vi har inte dokumenterat på rätt sätt, vår interna samordning har inte fungerat och vi har inte handlagt ansökningar inom LSS skyndsamt, vilket vi är skyldiga till. Det finns också en upplevelse av att vi i vissa fall brustit i vårt bemötande, förklarar Björkman och fortsätter:
– Vad som är viktigt att poängtera är att vi så fort vi uppmärksammades om missförhållandena satte igång aktiviteter för att åtgärda bristerna. Nu inväntar vi Ivos bedömning – om de åtgärder vi gjort är tillräckliga och adekvata.
Enligt den lex Sarah-anmälan som rör familjehemsarbetet har avvikelserna pågått i nästan fem års tid. Bland annat har utredningar varit bristfälliga, obefogade ersättningar har betalats ut och årliga utdrag från misstanke- och belastningsregistret har inte genomförts regelbundet. Ett familjehem där en brottsdömd person bodde har dessutom godkänts för uppdrag, men dock inte tagit emot något barn. När det gäller anmälan kopplad till LSS-insatser har missförhållandet främst handlat om långa handläggningstider av ansökningar vilket har påverkat individer negativt.
Det låter som ganska allvarliga brister. Hur ser ni på det?
– Jag går som sagt inte in på enskilda ärenden men vi vill såklart aldrig att det ska uppstå brister eller att vi hamnar i ett läge där vi uppmärksammas på missförhållanden i våra verksamheter. Samtidigt är det ett sätt för oss att skapa förbättringsåtgärder, svarar Björkman.
Hur har bristerna påverkat de drabbade individerna?
– Det väljer jag återigen att inte kommentera men jag är trygg med de åtgärder som vi har vidtagit i båda utredningarna.
I de båda anmälningarna spaltar kommunen upp ett antal åtgärder som har vidtagits sedan hösten 2020. När det gäller familjehemsverksamheten har riktlinjerna reviderats och blivit mer restriktiva, personaltätheten har förbättrats och två ytterligare arbetsledare har anställts för att stötta handläggarna. En handläggares anställning har också "upphört".
Betyder det att hen avskedats?
– Det går jag inte in på, svarar Björkman.
Kommunens egna utredning konstaterar bland annat att det, hos Ifo-personalen, krävs en kompetensförstärkning inom LSS-området. Förutom att framtida utbildningar planeras ställs det nu också, vid rekrytering, krav på LSS-kunskap för alla som ska handlägga ansökningar kopplade till området. De redan nu anställda arbetsledarna och handläggarna har numera dessutom möjlighet till juridisk handledning.
Utifrån genomförda åtgärder bedömer kommunen att risken för ytterligare brister är "mycket låg".