På torsdag kommer RÖ:s trafik- och samhällsplaneringsnämnden (tsn) att fatta beslut om det nya samarbetsavtalet mellan de båda grannregionerna. Avtalet löper mellan åren 2022 och 2033 och innefattar Kustpilens sträckning, inte bara på Stångådalsbanan, utan även på Tjustbanan. Grundambitionen är att det planerade trafikutbudet ska efterlevas.
– Vi vill ha en transparent redovisning av bland annat tågens punktlighet, regularitet och resandestatistik. Tidigare har vi inte haft det underlag som krävs för att få en klar bild av sträckornas behov och många turer har tvingats att ställas in, konstaterar tsn:s ordförande Julie Tran (C) och fortsätter:
– Därför vill vi, till en början, ha som ambition att de turer vi beslutar om åtminstone ska kunna gå.
Antalet avgångar på Stångådalsbanan, mellan Kalmar och Linköping, kommer enligt avtalet att förbli åtta dubbelturer på vardagar och sex dubbelturer på helger. Med andra ord uttalas inget tydligt mål att öka antalet resenärer.
– Avtalet gäller i ungefär tio år framåt och utifrån dagens statistik ser vi fortsatt samma trafikutbud. Däremot har vi, i den tågstrategiska målbilden inför 2040, i större utsträckning diskuterat Stångådalsbanans framtid.
Då det är RK som axlar huvudansvaret för tågsträckorna agerar RÖ medfinansiär. 25,4 miljoner kronor kommer inledningsvis, varje år, att öronmärkas för Stångådalsbanan.
Är tågsträckan viktig? Är det en rimlig budget?
– Ja det är den, främst för att det är Kalmars starkaste koppling till huvudstaden Stockholm, svarar Tran och fortsätter:
– Vad gäller budgeten har vi tidigare framfört att kostnaden för varje resa är relativt hög på sträckorna i jämfört med andra regionala resor med tåg - men det är en kostnad som vi i nuläget kan godkänna.
Ett tydligt mål i avtalet är att parterna ska samverka för en 100 procent fossilfri trafik. I linje med detta upphandlas just nu nya så kallade multimodala fordon som kan drivas av såväl el som diesel. Dessa ska enligt planen vara i bruk år 2024.
– För att tågen ska kunna köras på el är förutsättningen att banorna elektrifieras, förtydligar Julie Tran.
I avtalet framhävs också tågstationerna som senast år 2025 ska ha en modern teknik, ha hög tillgänglighet och av kunderna upplevas som trygga. Här fördelas satsningarna utifrån antalet resenärer som nyttjar stationen.