Beskedet: Gymnasieeleverna fÄr lÀsÄrsbiljett

FrÄn och med höstterminen 2020 fÄr Kindas gymnasieelever ett nytt busskort. Ett kort med begrÀnsade restider. Det klubbade samhÀllsbyggnadsnÀmnden igenom under tisdagen.

FrÄn och med höstterminen 2020 fÄr Kindas gymnasieelever en sÄ kallad lÀsÄrsbiljett istÀllet för Ärsbiljett. NÄgot som begrÀnsar restiderna.

FrÄn och med höstterminen 2020 fÄr Kindas gymnasieelever en sÄ kallad lÀsÄrsbiljett istÀllet för Ärsbiljett. NÄgot som begrÀnsar restiderna.

Foto: Dennis Petersson

Kinda kommun2019-11-26 22:00

Under nĂ€stan tio Ă„rs tid har ungdomar, som studerar vid ett gymnasium utanför Kindas grĂ€nser, fĂ„tt en sĂ„ kallad Ă„rsbiljett frĂ„n kommunen för att ta sig till och frĂ„n skolan. Med denna biljett har eleverna under Ă„rets alla dagar, dygnet runt, haft möjlighet att resa med kollektivtrafik. 

NÀr kommunen införde busskortet var de önskade effekterna bland annat att minska koldioxidutslÀppen, förbÀttra möjligheten till fritidsaktiviteter och öka jÀmstÀlldheten. Nu stÄr det klart att kortet, frÄn och med höstterminen 2020, byts mot en lÀsÄrsbiljett som gÀller frÄn klockan 05.00 till 19.00 under alla skoldagar.

– Jag kan följa resonemangen som man hade 2010 men förutsĂ€ttningarna rent ekonomiskt ser helt annorlunda ut i dag, bĂ„de vad gĂ€ller vĂ„r egen budget men ocksĂ„ kostnaderna för mervĂ€rdet som biljetten innebĂ€r, förklarar samhĂ€llsbyggnadsnĂ€mndens ordförande Mikael Österling (L) och fortsĂ€tter: 

– Det hĂ€r en effektiviseringsĂ„tgĂ€rd som ocksĂ„ handlar om att nĂ„ en form av likabehandlingsprincip, dĂ„ vĂ„ra grundskoleelever i dagslĂ€get har motsvarande biljett. Givetvis förstĂ„r vi vĂ€rdet i att leverera ett Ă„rskort, men det Ă€r skolskjuts som Ă€r vĂ„r kĂ€rnverksamhet, och det vi Ă€r skyldiga till, i den hĂ€r frĂ„gan.

Enligt förvaltningen Ă€r prisskillnaden mellan de respektive biljetterna ungefĂ€r 1 100 kronor per elev, en skillnad som motsvarade drygt 200 kronor Ă„r 2010. Det nya busskortet, som berör 357 gymnasieelever nĂ€sta Ă„r, förvĂ€ntas innebĂ€ra en besparing pĂ„ 336 000 kronor, samt 426 790 Ă„ret dĂ€rpĂ„. 

– Skulle vi vilja behĂ„lla den hĂ€r satsningen skulle vi behöva dra ner med motsvarande medel nĂ„gon annanstans i vĂ„r budget. För de aktiviteter som vĂ„ra elever kan ha finns det möjlighet att betala för ett fritidskort, förklarar Österling. 

Som mest berÀknas det vara fem elever i Kinda som fortsatt behöver utökade restider för att ta sig till och frÄn gymnasiet, nÄgot som kommunen kommer att bekosta. 18-Äriga Kisatjejen Jennifer Johansson, som studerar vid Praktiska gymnasiet i Linköping, Àr en av alla gymnasieelever som i dag nyttjar kortet.

– NĂ€r man vĂ€l har fĂ„tt ett busskort börjar man med aktiviteter runt omkring och man kan vidga sina vyer utanför Kindas grĂ€nser. Jag har mĂ„nga kompisar som till exempel sportar i Linköping, sĂ„ jag tror att det hĂ€r beslutet kommer att pĂ„verka ganska mĂ„nga Kindaungdomar, sĂ€ger hon.

"MĂ„ste anpassa oss utifrĂ„n den kostnadsstruktur som vi har", förklarar samhĂ€llsbyggnadsnĂ€mndens Hans MĂ„hagen (S) och Mikael Österling (L).
"MĂ„ste anpassa oss utifrĂ„n den kostnadsstruktur som vi har", förklarar samhĂ€llsbyggnadsnĂ€mndens Hans MĂ„hagen (S) och Mikael Österling (L).
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!