Under nÀstan tio Ärs tid har ungdomar, som studerar vid ett gymnasium utanför Kindas grÀnser, fÄtt en sÄ kallad Ärsbiljett frÄn kommunen för att ta sig till och frÄn skolan. Med denna biljett har eleverna under Ärets alla dagar, dygnet runt, haft möjlighet att resa med kollektivtrafik.
NÀr kommunen införde busskortet var de önskade effekterna bland annat att minska koldioxidutslÀppen, förbÀttra möjligheten till fritidsaktiviteter och öka jÀmstÀlldheten. Nu stÄr det klart att kortet, frÄn och med höstterminen 2020, byts mot en lÀsÄrsbiljett som gÀller frÄn klockan 05.00 till 19.00 under alla skoldagar.
â Jag kan följa resonemangen som man hade 2010 men förutsĂ€ttningarna rent ekonomiskt ser helt annorlunda ut i dag, bĂ„de vad gĂ€ller vĂ„r egen budget men ocksĂ„ kostnaderna för mervĂ€rdet som biljetten innebĂ€r, förklarar samhĂ€llsbyggnadsnĂ€mndens ordförande Mikael Ăsterling (L) och fortsĂ€tter:
â Det hĂ€r en effektiviseringsĂ„tgĂ€rd som ocksĂ„ handlar om att nĂ„ en form av likabehandlingsprincip, dĂ„ vĂ„ra grundskoleelever i dagslĂ€get har motsvarande biljett. Givetvis förstĂ„r vi vĂ€rdet i att leverera ett Ă„rskort, men det Ă€r skolskjuts som Ă€r vĂ„r kĂ€rnverksamhet, och det vi Ă€r skyldiga till, i den hĂ€r frĂ„gan.
Enligt förvaltningen Àr prisskillnaden mellan de respektive biljetterna ungefÀr 1 100 kronor per elev, en skillnad som motsvarade drygt 200 kronor Är 2010. Det nya busskortet, som berör 357 gymnasieelever nÀsta Är, förvÀntas innebÀra en besparing pÄ 336 000 kronor, samt 426 790 Äret dÀrpÄ.
â Skulle vi vilja behĂ„lla den hĂ€r satsningen skulle vi behöva dra ner med motsvarande medel nĂ„gon annanstans i vĂ„r budget. För de aktiviteter som vĂ„ra elever kan ha finns det möjlighet att betala för ett fritidskort, förklarar Ăsterling.
Som mest berÀknas det vara fem elever i Kinda som fortsatt behöver utökade restider för att ta sig till och frÄn gymnasiet, nÄgot som kommunen kommer att bekosta. 18-Äriga Kisatjejen Jennifer Johansson, som studerar vid Praktiska gymnasiet i Linköping, Àr en av alla gymnasieelever som i dag nyttjar kortet.
â NĂ€r man vĂ€l har fĂ„tt ett busskort börjar man med aktiviteter runt omkring och man kan vidga sina vyer utanför Kindas grĂ€nser. Jag har mĂ„nga kompisar som till exempel sportar i Linköping, sĂ„ jag tror att det hĂ€r beslutet kommer att pĂ„verka ganska mĂ„nga Kindaungdomar, sĂ€ger hon.