På kommunfullmäktige den 20 november klubbades kommunens taxor och avgifter igenom. En nyhet är att färdtjänsttaxan höjs från 26 kronor till nästan det dubbla. Från och med 1 januari 2024 kommer det att kosta 50 kronor vart man än ska inom kommungränsen.
– Den diskussionen vi hade i kommunstyrelsen landade i att vi var överens om att vi skulle ha en gemensam taxa oavsett var man bor i kommunen, sa kommunstyrelsens ordförande Christer Segerstéen (M).
– Det viktiga var att oavsett var man bor så ska man få samma taxa. Vi gjorde den bedömningen att med den här prisnivån, jämfört om man åker med Östgötatrafiken, så är det ändå ganska lågt, fortsatte han.
Maj-Viol Thostrup (V) tyckte att det var bra att det var lika för alla och yrkade därmed bifall.
– Däremot förstår jag inte hur man har fått den här avgiften till 50 kronor. Förut låg den på 26, det är en ganska kraftig höjning. Kan man få en förklaring på detta, frågade hon i fullmäktige.
– Anledningen till nivån är att man har räknat på ungefär hur många resor som sker av respektive typ, svarade kommunsekreterare Johan Sandell.
Kinda kommuns nya färdtjänsttaxa bygger på den höjning som Region Östergötland från årsskiftet kommer att ta ut för färdtjänst. I ett tidigare beslut har fullmäktige tagit ett beslut om att Kinda kommuns taxa ska vara kostnadsneutral och följa regionens taxa.
Regionen har höjt taxorna till 40 kronor för resor upp till 25 kilometer och 60 kronor för resor över 25 kilometer från och med den 1 januari 2024.
Därför, menar Johan Sandell, blev den nya taxan framräknad till 50 kronor.
– Vi ska följa regionens taxa i grunden, säger han.
Den som åker inom kommunen och har färdtjänst betalar inte taxan för sjukresor, utan istället taxan för färdtjänst.
Christian Nordin Olsson (SD) tyckte att det var märkligt att fullmäktige skulle behöva ta ett enhälligt beslut om att taxan skulle vara fortsatt enhetlig.
– Jag tycker att har fullmäktige tagit ett beslut om att den här taxan ska vara enhetlig så är det som ska ligga till grunden när en förvaltning ska jobba med revidering av taxorna. Det är en rimlig förutsättning. Vi ska inte behöva ta enhälliga beslut om samma saker varje år, säger han.