Det är i samband med Region Östergötlands tågstrategiska målbild för 2040 som Kindapolitikerna gör ett ställningstagande. Dokumentet, där Ostlänken är av vikt, är just nu ute på remiss hos berörda parter och när Kinda kommun, vid det senaste ks-mötet, skulle klubba sitt svar återremitterades ärendet.
– Sedan svaret skrevs har vi fått mer information, bland annat är en anslutning till stambanan osäker, och skulle det bli sanning är det döden för Stångådalsbanan. Då tappar vi möjligheten att i framtiden ha gods på järnvägen, förklarar Christer Segerstéen (M) och Conny Forsberg (S) fortsätter:
– Det är därför vi ska tänka till och skriva ett skarpare remissvar.
Enligt Julie Tran (C), ordförande i regionens trafik- och samhällsplaneringsnämnd, ligger frågan om anslutning hos Trafikverket, men när det gäller kritiken om en låg ambitionsnivå säger hon så här:
– Vi ser fortfarande att relationen till Kalmar är viktig och det är därför vi ser ett värde i att fortsätta trafikera Stångådalsbanan med samma trafikutbud, vilket är baserat på banans resandeutveckling.
Enligt Trafikverkets projektledare Mikael Klingstedt pågår det inom projektet Ostlänken en lokaliseringsutredning där Stångådalsbanans koppling hamnar under lupp. Detta arbete pågår under våren.
– Det kan visa sig att det är katastrof att inte göra en koppling men då måste vi uttrycka det, inte i känslor, utan i nyttor. Vi vill fatta beslut på goda grunder, avslutar han.