Bäst på att utnyttja den internetbaserade undervisningstjänsten Mattecoach under 2018 var Kinda kommuns elever, med 123 samtal. Under 2020 skedde en dramatisk minskning då endast 66 samtal inkom till Mattecoach från kommunen.
– Men tittar man på antalet samtal per tusen elever ser man att Kinda ändå är relativt aktiva. Antalet svarar mot att ungefär var sjunde elev tagit hjälp en gång, belyser Daniel Carlsson, verksamhetsledare på Mattecoach.
Dessutom kommer samtalen till 75 procent från gymnasieelever och väldigt få elever läser på gymnasienivå i Kinda kommun, tillägger han.
Hur har pandemin påverkat antalet samtal till er i stort?
– Vi hade betydligt många fler samtal innan pandemin. Man kan tänka att behovet av vår tjänst skulle öka under pandemin, men behovet var relativt stort även tidigare när ungefär 25 procent av eleverna i många kommuner inte uppnådde godkänt på de nationella proven.
Det går att se en stark koppling mellan antalet samtal och var coacherna nyligen gjort skolbesök, berättar Daniel Carlsson vidare.
– Under pandemin har vi inte kunnat göra några skolbesök, så pandemin har faktiskt inneburit en inbromsning för vår del.
Framöver har coacherna bakom den internetbaserade undervisningstjänsten dock skolbesök på gång igen i Kinda.
– Vi jobbar långsiktigt mot att kunna skala upp verksamheten då vi ser att vi både hjälper elever och utvecklar våra blivande lärare.