Kritik mot vägarnas underhåll: Får fem till tio samtal

Det är inte ovanligt att det kommer kritik om hur plogningen av vägarna sköts. Plogningens kriterier anpassas efter hur vägen klassas av Trafikverket.

Arkivbild på en plogande traktor i Kisa från när det snöade som mest i slutet på januari.

Arkivbild på en plogande traktor i Kisa från när det snöade som mest i slutet på januari.

Foto: Carl Holmqvist

Kinda kommun2021-02-05 17:00

Svevia, som styr plogningen i Kinda, får ta emot kritik för underhållet av vägarna. Det handlar om fem till tio samtal om dagen berättar platschefen Bernt Karlsson. 

Mycket kritik riktas mot vägen mellan Kisa och Åtvidaberg, väg 134 enligt Karlsson och Jonas Sjöholm, Projektledare Underhåll Väg på Trafikverket. 

undefined
Länsväg 134 den 4 februari. Vägen har "hyvlats" av plogarna efter kritiken. Reporter Lotta Willsäter kommenterade vägen: "Jag reagerade inte på väglaget, kör dubbat och höll mig under 70".

– Den plogar vi och sandar. Den är rätt stor och bred bitvis, men det är trafikmängden som gör att vi inte saltar, säger Sjöholm.

Svevia har även tagit emot kritik för vägarna 609 mellan Ulrika och Duseborg, och 610 mellan Skeda Udde och Haraldsbo. 

– På de vägarna har vi satt in resurser nu, säger Bernt Karlsson.

undefined
Detta gäller för de olika vägklasserna.

Vilken klass en väg får har att göra med mängden trafik på vägen. I Kinda är riksväg 23/34 klassad som en trea. Länsväg 134 är klassad som en fyra. Samma länsväg 134, fast mellan Kisa och Österbymo, klassas som en trea och saltas. 

Länsväg 135, som passerar Hycklinge, är klassad som en fyra. Men när länsgränsen är passerad är den högre klassad och saltas i Kalmar län. 

– Det kan allmänheten tycka är lite lustigt, säger Karlsson.

Anledningen till att klass fyra och fem inte saltas är trafikmängden. Jonas Sjöholm förklarar:

– Saltet verkar ihop med trafiken. Att sprida ut salt, utan att ha den mängden trafik som jobbar med saltet, ger ingen effekt. Det går visserligen att slänga ut salt överallt, men då blir det enorma mängder salt i så fall. 

Sjöholm berättar att Trafikverket har försökt att dra ner på saltet så mycket som möjligt.

– Vi vill inte lägga för mycket, för det har ju en miljöpåverkan. Det är också en kostnad, men mest är det ju för miljön.

undefined
Grön är lika med klass fyra, gul är lika med klass tre och grå är lika med klass fem.

Sanden på de lägre läggs på en eller ibland två gånger om dygnet men ligger inte kvar särskilt länge.

– Tyvärr är ju sanden kortlivad. Du lägger ut sand och sen går det ett antal lastbilar och så far sanden iväg, säger Sjöholm. 

Han berättar att Trafikverket mäter friktionsvärden när det ska sandas. 

– När det är godkänt värde, då är det halt på vägen och det biter inte direkt när du bromsar. Så det får vara lite halka på de här vägarna, men det ska inte vara jättehalt och du ska inte glida av vägen.

Jonas Sjöholm poängterar att det är viktigt att sänka hastigheten vid vinterväglag. 

Trots kritiken är Bernt Karlsson nöjd med hur den snöfyllda dryga veckan hanterats.

– Jag tycker att alla snöröjarna har gjort ett fantastiskt jobb. De kämpar med näbbar och klor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!