Ny kampanj ska locka tyskar till kanalen

Fler tyskar till Kinda kanal. Det är vad Visit Linköping & co och Kinda kommun hoppas på med sin nya marknadsföringskampanj.

Jörgen Nilsson, Lena Fältros och Ann-Louise Södersten hoppas på fler utländska besökare till Kinda kanal med omnejd. "Nu 2023 ser vi att det egentligen inte finns några spärrar, såvida inte världsekonomin sätter spärrar", säger Nilsson.

Jörgen Nilsson, Lena Fältros och Ann-Louise Södersten hoppas på fler utländska besökare till Kinda kanal med omnejd. "Nu 2023 ser vi att det egentligen inte finns några spärrar, såvida inte världsekonomin sätter spärrar", säger Nilsson.

Foto: Jan Novotny

Kinda kommun2023-01-29 05:00

– Tillgänglig svensk vildmark. Det är ju det de går igång på, tyskar och holländare, säger Jörgen Nilsson.

Han är ansvarig för besöksnäringen på Visit Linköping & co. Snart drar han iväg till Berlin för att göra reklam för Kinda kanal. Konkurrensfördelen med det östgötska kanalsystemet och områdena runtom är tydlig för honom.

– Du behöver inte åka genom hela landet för att komma till vildmark.

undefined
Antalet gästnätter är något man följer noga inom turismnäringen. Ett bokat hotellrum (eller annan form av logi) motsvarar en gästnatt. "Vi ligger på typ 15 000 gästnätter i Linköping årligen", säger Jörgen Nilsson. Någon exakt målsiffra finns inte, men man hoppas kampanjen leder till att fler researrangörer får upp ögonen för Kinda kanal som destination när resandet tar fart efter pandemin.

Det hela är del av kampanj som delfinansieras av regionen, Kinda kommun och Visit Linköping. Total kostnad är 160 000 kronor. Syftet är att sälja in Kinda kanal till resebyråer i andra länder, genom att lyfta fram olika turistmål längsmed farleden. Resan till Berlin och den stora mässan för resebyråer där, ITB, är en av kampanjens byggstenar. Det är den tyskspråkiga marknaden man ska rikta in sig på.

– Det kommer ju en hel del tyskar, till både Linköping och Kinda. Holländare också. Pandemin har släppt, tack gode gud för det. Så nu kan vi börja om igen och köra, säger Nilsson.

undefined
Vad är för resor som säljer bra i Tyskland? "Naturupplevelserna är det ju som de vill åt. Men det beror på målgruppen också", säger Ann-Louise Södersten. Även stadsliv efterfrågas av vissa. "Vi har ju alltihop".

På resan åker även Jörgen Nilssons motsvarighet i Kinda, kommunens turismansvariga Ann-Louise Södersten. Hon förklarar poängen med att rikta sig mot reseföretagen:

– I Tyskland så är det ungefär lika många resebyråer som apotek – och det är ganska många, säger hon och fortsätter:

– Man går till sin lokala resebyrå väldigt mycket. Man googlar lite mer än vad man har gjort, men man är inte alls lika digital som vi är i Sverige.

undefined
Att Rimforsa är en Ikea-möbel är något man även fortsättningsvis ska lyfta som en säljargument. Men det finns också en ny nationell satsning av Visit Sweden som ska locka turister: "Spellbound by Sweden". Den ska framhäva Sveriges mystiska sida med hjälp av olika mytologiska väsen, som de beryktade trollen i Trollegater.

Förra året använde sig Visit Linköping av Visit Swedens nationella satsning "Discover the originals" i sin internationella marknadsföring. Satsningen gick ut på att lyfta fram orter som givit namn åt olika Ikea-möbler. Då hamnade Rimforsa i rampljuset, eftersom orten också är ett arbetsbord.

Kommer den här detaljen finnas med när ni pratar med arrangörerna även i år?

– Rimforsa finns alltid med, researrangörerna kan alltid göra nåt på det.

undefined
Jörgen Nilsson, Lena Fältros och Ann-Louise Södersten hoppas på fler utländska besökare till Kinda kanal med omnejd. "Nu 2023 ser vi att det egentligen inte finns några spärrar, såvida inte världsekonomin sätter spärrar", säger Nilsson.

Trots att det är Kinda och Linköping som ska ligga i fokus på mässan i Berlin kommer det att bli oundvikligt att inte lyfta fram andra orter också.

– Det är ju inte bara frågor om Kinda kanal när man väl kommer på plats kan jag säga. Det blir frågor om hela Östergötland också, säger Ann-Louise Södersten.

Men att tona ner hur fint det är exempelvis i Motala för att få fler turister till Kinda är inte aktuellt.

– I och med att vi har pengarna ifrån regionen så representerar vi faktiskt Östergötland också.

Lena Fältros (t.h.) är vd för Kinda kanal AB. Hon är egentligen inte involverad i kampanjen, men kanalbolaget står bakom projektet och lånar ut sitt varumärke till det.
Lena Fältros (t.h.) är vd för Kinda kanal AB. Hon är egentligen inte involverad i kampanjen, men kanalbolaget står bakom projektet och lånar ut sitt varumärke till det.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!