Björn brinner för att minska digitalt utanförskap

"Om allt har gått "smooth"? Nej." Utmaningar möter Björn Immerstrand, som är Kinda kommuns nya digitaliseringschef. Men det är också stora förändringar som ska gå igenom när kommunen byter internetleverantör.

Björn Immerstrand, ny digitaliseringschef i Kinda, har alltid varit intresserad av IT. Han har även en nästan färdig utbildning som gymnasielärare i samhällskunsskap och historia.

Björn Immerstrand, ny digitaliseringschef i Kinda, har alltid varit intresserad av IT. Han har även en nästan färdig utbildning som gymnasielärare i samhällskunsskap och historia.

Foto: Emelie Wiman-Lindqvist

Kinda kommun2023-11-09 18:30

Björn Immerstrand stoppar under de rosaglaserade munkarna som ligger i kontorsfönstret när det är dags för fotografering.

– När jag springer mycket blir det färre munkar, säger han.

Så mycket sprunget blir det inte just nu. I september klev han på uppdraget som digitaliseringschef i Kinda kommun.

– Det känns otroligt inspirerande. Jag kommer från Linköpings kommun och i stora kommuner har man mycket strukturer och det finns mycket stödfunktioner. Det blir lite oöversiktligt ibland och här känns det som att man har möjlighet att lära känna de flesta, greppa organisationen och skapa relationer med större delen av verksamheten. Det lockar mig.

undefined
Björn Immerstrand, ny digitaliseringschef i Kinda, har alltid varit intresserad av IT. Han har även en nästan färdig utbildning som gymnasielärare i samhällskunsskap och historia.

Vad innebär det att vara digitaliseringschef?

– Att ta hand om alla de IT-stöd som vi har, som mobiltelefoner, datorer, ekonomisystem, tidregistrering i hemtjänsten. Att se till att det som medarbetarna använder i sin vardag och som medborgarna möts av – att det funkar.

Just nu befinner sig Kinda kommun i en övergångsprocess från IT-leverantören Itsam till Nordlo.

– Vi är precis mitt i den. Snart kommer de första användarna att få lämna in sin dator och få den kopplad till vår nya leverantör.

Förhoppningen är att alla kommunala verksamheter ska vara igång innan årsskiftet.

Hur har processen sett ut?

– Om jag förstår det rätt så är det här ett av de största projekten som man har genomfört i Kinda. Så om allt har gått "smooth"? Nej. Vi har stött på problem, vi kommer stöta på problem. Men vi löser dem tillsammans efter hand.

Över 100 system ska flyttas från en leverantör till en annan. Förhoppningen är att medarbetarna inte ska påverkas så mycket av bytet. Ambitionen är också att Kindas medborgare inte ska påverkas.

En digitaliseringschef får vara beredd på att möta många utmaningar. Björn Immerstrand ser glappet mellan yrkesvärld och privat sfär som ett riktigt elddop. En utmaning som gäller många av Sveriges kommuner.

– På 80- och 90- talen när datorer började bli vanligt var känslan att det var på jobbet som man jobbade med IT. Det var där man hade skrivare, datorer och digitala lösningar.

Idag ser det annorlunda ut.

– Vi som jobbar i offentlig sektor upplever att det inte riktigt är lika enkelt och modernt som man har det hemma. Privat använder man en massa smidiga digitala lösningar, och på jobbet upplever man det som krångligt och segt. Att jobba med hur vi som kommun kan öka tempot och göra kommunen till en attraktivare arbetsplats tror jag är viktigt.

undefined
"Om jag lyckas i min roll kommer medarbetarna att få bättre möjligheter att ge kommuninvånarna en bättre service, särskilt de som har extra stort behov av stöd och hjälp", säger Björn Immerstrand.

En annan utmaning är det digitala utanförskapet.

– Det finns en förväntan på oss medborgare att man ska kunna hantera bank-id. Det finns många människor i vårt land som inte har tillgång till digitala identitetshandlingar. Vi behöver, och det är en av anledningarna till att vi kan inte vara lika snabbfotade som andra aktörer, ta hänsyn till alla medborgare. Vi kan inte bara vara till för de som är mest lönsamma eller digitalt mogna. Vi ska erbjuda samma service till alla. Det ställer väldigt speciella krav.

Äldrevården är ett exempel på ett område som blir alltmer digitaliserat.

– Ibland kan man tro att vi ersätter människor med digitala lösningar. Med de utmaningar vi står inför med kompetensförsörjning så kommer vi att behöva rekrytera så mycket vi bara kan till omsorgen. Och vi kommer att behöva digitalisera så mycket vi bara kan.

Motsättningen mellan det digitala och det mänskliga är det minsta bekymret, poängterar han.

– Vi kommer att behöva jobba allt vi kan för att hitta digitala lösningar för att spara personalens tid.

undefined
Just nu går kommunen över från en IT-leverantör till en annan, ett stort jobb för Kinda kommun. Genrebild.

Med digitala resurser och lösningar kan medarbetare jobba brukarnära och lägga tiden på rätt saker, menar han.

– Vi människor är extremt anpassningsbara. Upplevelsen av någonting kan vara lika viktig som den mänskliga närvaron.

Ett konkret exempel är trygghetskameror. Istället för att titta till brukare på natten och riskera att störa dem, kan man ersätta det med sensorer som registrerar om en brukare går upp eller ramlar.

Världsläget är oroligt. Därför arbetar kommunen med cybersäkerhetsfrågor. Att ha en beredskap med checklistor och kontrollplaner för olika typer av incidenter är ett måste. Om någonting skulle hända ska alla veta hur man ska agera och vem som ska göra vad.

Kommunala verksamheter måste alltid ha kontinuitetsplaner. Det innebär att kommunal verksamhet ska kunna bedrivas analogt.

– Även om allt slås ut, så ska vi veta hur vi gör då, säger Björn Immerstrand.

undefined
"Vi kan inte bara vara till för de som är mest lönsamma eller digitalt mogna," säger Björn Immerstrand. Genrebild.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!