Regionerna om järnvägsförslaget: "Blir såklart oroliga"

Region Kalmar har etablerat en hög ambitionsnivå för Stångådalsbanan. Nu oroas de över Trafikverkets förslag att inte längre bedöma järnvägssträckan som ett riksintresse.

Region Kalmar, med regionrådet Karin Helmersson (C), reagerar på Trafikverkets förslag att ta bort Stångådalsbanan som riksintresse. Julie Tran (C) och Region Östergötland väljer att inte kommentera.

Region Kalmar, med regionrådet Karin Helmersson (C), reagerar på Trafikverkets förslag att ta bort Stångådalsbanan som riksintresse. Julie Tran (C) och Region Östergötland väljer att inte kommentera.

Foto: Arkiv/bildmontage

Kinda kommun2021-02-12 08:19

"När det kommer ett material som säger att banan inte skulle vara av nationell betydelse så blir vi såklart oroliga", konstaterar regionrådet Karin Helmersson (C), ordförande i den regionala utvecklingsnämnden. Med ett huvudansvar för trafiken på Stångådalsbanan och Tjustbanan, och med Region Östergötland som en medfinansiär, har Region Kalmar uttryckt en vilja om en upprustning av järnvägssträckorna. Under de kommande åren förespråkar de en satsning på två miljarder kronor, där de själva bidrar med en fjärdedel.

undefined
Region Kalmar har, tillsammans med kommunerna längs Stångådalsbanan, gjort ett ställningstagande för att lyfta vikten av upprustning.

– Eftersom att Stångådalsbanan inte finns med för upprustning i den nationella planen har det, i dialog med Trafikverket, varit tydligt att de inte prioriterar några riktiga insatser. Med anledning av det här har vi sett ett behov av att bli tydligare i vilka insatser vi ser behövs. Därför gjorde vi ett ställningstagande tillsammans med alla kommuner längs sträckan. Att Kinda valde att vara med känns positivt, förklarar Helmersson och fortsätter:

– För att sträckan ska ha den kapacitet som behövs i framtiden ser vi bland annat att det måste till ett nytt signalsystem som gör att man även fortsättningsvis kan köra till ändstationen i Linköping. Hastigheterna behöver höjas, plankorsningar måste åtgärdas och i Berga utanför Högsby ser vi över möjligheten att få till ett triangelspår.

Att Stångådalsbanan inte längre skulle vara av riksintresse håller Helmersson inte med om.

– Vi ser att det här beslutet skulle kunna användas som ett argument i prioriteringsdiskussionerna när den nationella planen ska fastställas. Därför känns det viktigt att vi reagerar och för oss är Stångådalsbanan viktig för att vidga våra arbetsmarknadsregioner – något som gynnar hela landet.

undefined
"Den ekonomiska planeringen, i vilken utsträckning Stångådalsbanan får underhålls- eller investeringsanslag, påverkas inte", säger Rami Yoldas, enhetschef på Trafikverket.

Trafikverkets Rami Yoldas, enhetschef för nationell samhällsplanering, menar att utpekandet inte påverkar den ekonomiska planeringen.

Har riksintresset verkligen stor betydelse?

– Jag tänker att alla beslut som pekar åt fel riktning kan ha stor betydelse för helheten, svarar Helmersson.

Region Östergötlands Julie Tran (C), ordförande i trafik- och samhällsplaneringsnämnden, kommenterar frågan så här:

– Vi har fått till oss remissen men har inte satt oss in i eller hanterat den, så i nuläget kan vi inte kommentera. I vår målbild för 2040 stöttar vi dock att Stångådalsbanan och dess trafik ska finnas kvar i samma utsträckning som i dag.

Karta: Stångådalsbanan, Kisa
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!