Reklambyrå ska ge ökad inflyttning

Det är Place Promotion Sweden AB, med vd:n Joakim Ljungqvist, som nu inleder arbetet med att ta fram en marknadsföringsplattform med Rimforsa i fokus.
Det är Place Promotion Sweden AB, med vd:n Joakim Ljungqvist, som nu inleder arbetet med att ta fram en marknadsföringsplattform med Rimforsa i fokus.

En ny marknadsföringsplattform ska få Kinda att växa. Nu står det klart att reklambyrån Place Promotion Sweden AB kommer att leda arbetet för en ökad inflyttning.

Kinda kommun 16 oktober 2019 16:30

– Självklart är vi jätteglada över att vi har fått uppdraget. Vi är ett bolag som startade vid årsskiftet, men samtidigt har vi alla jobbat med de här frågorna länge, förklarar företagets vd Joakim Ljungqvist. 

Själv har han, under de senaste åren, agerat vd för Motalas näringslivsbolag där han bland annat var med och utvecklade kommunens nya platsvarumärke. I april var hans nya bolag en av tre reklambyråer som fick en förfrågan av Kinda kommun, och de lyckades ro hem uppdraget.

– En av de viktigaste aspekterna kring platsmarknadsföring är att man ska våga skilja platsen från den kommunala organisationen. Platsen måste kunna ägas av alla och ägas av ingen, vilket gör att hela samhället måste vara med på en sådan här resa, och det är den resan som vi nu ska inleda, förklarar Ljungqvist. 

Det är näringslivs-, turism- och marknadsföringsgruppen i Kinda som politiskt äger frågan. Under våren tilldelades de 480 000 kronor för att ta fram en marknadsföringsplattform. Planen är att en rapport ska presenteras i början av 2020.

– Vi ville ha in friska ögon som tittar på marknadsföringen och vi tycker att den här byrån fokuserar på det som vi vill få ut, förklarar Thomas Fransson (M) och Lars Karlsson (L). 

Varför läggs pengarna på en reklambyrå? 

– Vi tror att det finns en kompetens hos reklambyråerna som vi har stor nytta av och i såna här frågor ska kommunen helt enkelt inte ha utförarkompetensen, avslutar Kindapolitikerna.

Så jobbar vi med nyheter
 Läs mer här!
Ämnen du kan följa