– Coronaviruset kommer att sätta ett hack i kurvan för oss, det är jag säker på. Våra kunder kanske kommer att behöva amorteringsbefrielser eller ytterligare krediter och dessutom har börsvärdena gått ned vilket gör att utdelningen och intäkterna kommer att minska. Då är det bra att ha en hög soliditet, konstaterar sparbanks-vd:n Johan Widerström.
När Kinda-Ydre Sparbank nyligen bjöd in till stämma presenterades det gångna året i siffror. Förutom att resultatet landar på rekordstora 56 miljoner kronor har affärsvolymen, alltså bankens totala summa av in- och utlåning samt fondsparande, vuxit till över nio miljarder kronor. Utöver det redovisades även det egna kapitalet som uppgår till 726 miljoner kronor.
– Det är det bästa året i bankens historia skulle jag säga och det beror på i synnerhet tre saker. Dels volymutvecklingen, att vi har en större affär med våra kunder i dag, men också att vi har en bra avkastning på våra egna placeringar och en bra utdelning på Swedbankaktien. Under 2020 lär den sistnämnda minska eller utebli helt.
När Widerström väljer ut en av sparbankens utmaningar under 2019 lyfter han penningstvättsturerna kring Swedbank.
– Det har definitivt fått oss att vara skärpta på frågan. Vi har flera medarbetare som periodvis jobbar heltid för att förebygga och utreda penningtvätt och bedrägerier. Vi stämmer av transaktioner och ber ibland kunder att komma in till kontoret för att förklara dem. Kunderna upplever nog en ny sida av oss.
Förutom att 2019-års resultat används för att sparbanken som vd:n själv uttrycker det "ska stå trygg inför framtida utmaningar" utökas också den så kallade Idéfonden med 700 000 kronor. Det innebär att föreningar i Kinda och Ydre, ur en pott på totalt 2,5 miljoner kronor, kan söka medel för projekt som gynnar allmänheten. I år ska även föreningar som har drabbats ekonomiskt av coronapandemin få ta del av medlen.
– Samhällsengagemanget gör oss unika och är vårt sätt att erbjuda något annat än våra konkurrenter, framförallt nätaktörerna. Deras tjänster finns inte längre bort än i telefonen och här tror jag att vi har en framtida utmaning. Kommer kunderna alltid att uppskatta det lokala, nära och personliga eller kommer det inte att spela någon roll? Här tror jag engagemang så som Idéfonden är viktiga för oss, avslutar bankchefen.