â Om larmen inte fungerar tillfredstĂ€llande, vilket har varit situationen hĂ€r, mĂ„ste vi kunna sĂ€kerstĂ€lla att de som bor pĂ„ Ă€ldreboendet kan komma i kontakt med personalen pĂ„ annat sĂ€tt. En Ă„tgĂ€rd som vi dĂ€rför har vidtagit Ă€r att vi har haft inne mer personal, för att kunna göra tĂ€tare tillsyner, och det har inneburit merkostnader som vi givetvis vill ha ersĂ€ttning för, förklarar Ida Björkman, chef för vĂ„rd- och omsorgsförvaltningen.
Det var i december förra Ă„ret som kommunen digitaliserade trygghetslarmen pĂ„ Bergdala. Ănda sedan dess har leverantören Tunstall Nordic AB, enligt kommunen, haft problem med att skapa mobiltĂ€ckning i lokalerna och dĂ€rmed har systemet krĂ„nglat. Kommunen valde dĂ€rför att krĂ€va ersĂ€ttning av leverantören dĂ„ de inte fĂ„tt tjĂ€nsten enligt avtal.
Ăr problemen lösta?
â BĂ„de ja och nej skulle jag sĂ€ga. Precis som med alla vĂ„ra andra it-system sĂ„ strular det ibland, och dĂ„ fĂ„r vi göra en anmĂ€lan hos den ansvariga leverantören, men under den senaste tiden tycker jag att vi har fĂ„tt igĂ„ng en bra och konstruktiv dialog, svarar Björkman.
Installationen av de digitala larmen vid kommunens övriga Àldreboenden, StÄngÄgÄrden i Horn och VÀsterliden i Rimforsa, genomfördes först under vÄren. HÀr har systemen fungerat bÀttre, men som ett resultat av förlikningen med larmleverantören Tunstall slipper kommunen betala för dessa system fram till och med november nÀsta Är. Detta innebÀr att kommunen alltsÄ fÄr 14 mÄnadskostnader, gÄnger tvÄ, för den problematik som under Äret pÄgÄtt pÄ Bergdala.
â Jag tycker att det Ă€r olyckligt nĂ€r en leverantör inte uppfyller de krav vi stĂ€ller, men den förlikning vi nu har landat i har bĂ„da parterna accepterat, sĂ€ger vĂ„rd- och omsorgsnĂ€mndens ordförande Lars Karlsson (L) och förvaltningschef Björkman fyller i:
â Givetvis har det varit problematiskt för oss under den hĂ€r perioden, men det viktigaste nu Ă€r att systemet ska fungera bra och att vi har gjort en oberoende besiktning av larmsystemen i Horn och Rimforsa.
Tunstalls försÀljningschef Johan Lenander vill inte kommentera orsakerna till problematiken.
â Vi har haft en dialog kring detta med kommunen och dĂ„ det Ă€r nĂ„got mellan oss kan jag inte gĂ„ in pĂ„ specifika avtal. Vi samverkar vĂ€ldigt bra och jag tror att bĂ„da parterna Ă€r fullt överens om var vi befinner oss i dagslĂ€get.