Det var efter sommaren som förändringarna på Industrivägen genomfördes. Där förekommer mycket trafik både med bussar till och från resecentrum och med personbilar som ska till industrierna i området.
För många barn från Västerlidsområdet går också skolvägen över Industrivägen och när ett övergångsställe togs bort i samband med trafikförändringarna höjdes många kritiska röster.
Förutom det borttagna övergångsstället har vägen smalnats av, vilket tvingar bilisterna till sidledsförflyttningar.
Flera privatpersoner hörde av sig till tidningen och oroade sig över den minskade trafiksäkerhet som de menade att förändringarna medfört.
Även på Rimforsa skola har man fått synpunkter från föräldrahåll.
- Vi hade det uppe på föräldrasamrådet för en tid sedan. Det fanns en osäkerhet och oklarheter kring barnens skolväg bland annat vid Industrivägen och det kommer vi att ta upp med vägverket. Vi vill ha klara besked på vilka vägar som skolbarnen ska ta till skolan, säger Jonas Gårdstam, rektor vid Rimforsa skola.
Även Ulla-Britt Holm som driver Silobaren vid Industrivägen är kritisk för de trafikförändringar som genomförts.
- Jag har en del lastbilschaufförer som kunder och de har ingen chans att stanna till nu. Dessutom har jag sett hur även busschaufförerna fått det svårt genom att det blivit så trång på vägen, säger Ulla-Britt Holm, som även vänder sig mot att de som är verksamma i området inte givits tillfälle att komma med synpunkter på de föreslagna förändringarna.
Översyn
- Ska man försöka få ned hastigheten hade det varit betydligt bättre med en fartbula. Den här slalombanan inbjuder ju bara till högre farter, tycker hon.
Trafiksäkerhetsingenjör Hans Sävenhed på Vägverket i Linköping är oventande om kritiken när vår tidning ringer för en kommentar.
- Vi har tagit bort det bortre övergångsstället och har istället skapat en sidledsförflyttning som sänker hastigheten. Vi ser helst att folk går över där vi har hastighetssäkrat, säger Sävenhed.
Förändringarna i Rimforsa ingår i en översyn av alla övergångsställen. Högsta prioritet hade övergångsställen där hastighetsbegränsningen låg över 50 kilometer och dessa har ny byggts bort. Likaså övergångsställen på vägar med två körfält åt varje håll.
Den översyn som nu görs gäller övergångsställen där hastigheten ligger på 50 kilometer.
- Ett övergångsställe är ingen säkerhet i sig. Säkerheten ligger i låg hastighet. Det var bland annat därför vi byggde fartbulan vid Stjärneboskolan i Kisa. I Rimforsa har vi byggt om för att det ska bli struligt för bilisterna. I 30 kilometer är det inga problem att ta sig igenom, men vid 50 eller högre ska det vara besvärligt, säger Hans Sävenhed.
Ett alternativ hade enligt Sävenhed varit att bygga en fartbula även på Industrivägen, men dessa orsakar ofta bullerproblem.
- Dessutom går det mycket bussar på den aktuella sträckan och vi ville underlätta lite för dem.
Enligt vägverket vill man genom åtgärderna på Industrivägen styra gångtrafikanterna.
- Vi har kvar övergångsstället mitt för tunneln och det tror vi ska fånga upp gångtrafikanterna från Västerliden. Vårt mål har varit att skapa en så säker passage som möjligt för gångarna och det är bättre att ha en säker passage än att ha två eller flera passager som inte är lika säkra, säger Hans Sävenhed.
Åsikter isär när gatan krymper
För en dryg månad sedan förändrade vägverket trafikmiljön på Industrivägen i Rimforsa. Ett övergångsställe togs bort och istället tvingas nu bilisterna till sidledsförflyttningar vilket minskar hastigheten.- Vi tittar på alla övergångsställen. Ett övergångsställe är ingen säkerhet i sig. Säkerheten ligger i den låga hastigheten, säger Hans Sävenhed, trafiksäkerhetsingenjör på Vägverket i Linköping.
Genom att göra vägen smalare och tvinga bilisterna till sidledsförflyttningar vill vägverket få ned hastigheten på Industrivägen i Rimforsa.
Foto:
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!