Återvinningsstationer fylls och missbrukas

I Kisa finns tre stycken återvinningsstationer som drivs av fti, Förpacknings och tidnings insamlingen. Ofta upplevs dessa fyllda och omgärdade av övrigt skräp.

Överfulla återvinningsstationer är en allt vanligare syn i Kisa. Foto: Tommy Johansson

Överfulla återvinningsstationer är en allt vanligare syn i Kisa. Foto: Tommy Johansson

Foto:

Kinda2017-11-01 13:00

Återigen har flera höga röster gjort sig till känna i Kisa om hanteringen kring de allmänna återvinningsstationerna som ska underlätta för allmänheten att sortera och bli av med en del av sitt skräp.

fti ansvarar

Övriga varor ska fortfarande transporteras ut till Adlerskogs avfallsanläggning. Det är oftast här som det brister.

Kinda kommun hyr ut platserna där återvinningsstationerna finns, fast de sköts och drivs av fti, Förpacknings och tidnings insamlingen.

De har i sin tur gjort upp ett tömningsschema med entreprenören och detta grundar sig på statistik på hur det brukar se ut beroende på de olika materialen.

Irriterad talesperson

Vid vissa stationer i samhället töms kartongcontainern två gånger i veckan medan en annan stations container med samma material töms en gång i veckan. Plasten töms varannan vecka.

Kundtjänsten på fti svarar:

- Det är olika entreprenörer för olika fraktioner, och varje återvinningsstation har sitt tömningsschema.

- Att det sedan ska behöva se ut som en sopptipp är otroligt störande säger en talesperson som retar sig på hur det kan se ut vid stationen på Kulla området. Vi har ju en så bra avfallsanläggning där det till och med gratis att kasta sitt avfall.

Ökad kostnad

Ute på Adlerskogs avfallsanläggning känner de väl till problemen som råder i kommunens samtliga orter där de sex återvinningsstationerna finns.

- Ofta är det vår personal som får åka ut och ta hand om skräpet och städa upp dessa områden, till en ökad kostnad för skattebetalarna.

- Vi upplever att detta har blivit ett vardagsproblem, frågan är hur man går till väga för att få bort detta beteende, berättar Tommy Johansson, Driftledare renhållning och avfall.

Konstiga fynd

- Information lämnas ut till invånarna där vi upplyser om vår allas vinst med återvinning, fast något som kan vara bristfälligt är att nå ut till våra nya kommuninvånare med olika språk.

- De vill nog mer än gärna göra rätt, fast språket vid skyltar och informationstavlor kanske inte förstås. Här har vi alla ett ansvar, då informationen om sorteringen bör läras ut.

- Det finns inte resurser att övervaka dessa stationer, vilka vissa personer utnyttjar under de mörka timmarna. Det har hänt att vi har hittat flera säckar med slaktavfall och till och med en död hund i en soppsäck vid dessa stationer.

Stor användning

Dock påpekar kundtjänsten på fti att man letar efter vissa adressater på kuvert eller dylikt, för att på så vis bötfälla ett eventuellt felaktigt beteende eller helt fel soppsortering.

- Vi som har ett nära band till folkets skräp ser en tydlig trend av ett slit och släng samhälle. Det beror kanske på försämrad kvalité och dyra reparationskostnader. Jag upplever också att folket som vi träffar är mer miljömedvetna idag.

Detta är något fint att se, då det finns en stor användning av sorterat material som kan återvinnas många gånger innan det anses vara förbrukat, avslutar Tommy Johansson.

Tommy Johansson vid Adlerskogs avfallsanläggning. En avfallsanläggning som erbjuder gratis service för hushållen.
Tommy Johansson vid Adlerskogs avfallsanläggning. En avfallsanläggning som erbjuder gratis service för hushållen.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om