Banken varnar för bedragare mot äldre

I veckan har flera äldre kunder till Kinda-Ydre Sparbank blivit uppringda av personer som uppger sig vara från banken. Så är inte fallet och nu går både banken och polisen ut och varnar för de här individerna.

Presstalesman Björn Öberg har inte hört talas om den här formen av bedrägeri

Presstalesman Björn Öberg har inte hört talas om den här formen av bedrägeri

Foto: Polisen

KINDA2018-11-23 06:00

I veckan har flera kunder till Kinda-Ydre Sparbank blivit uppringda och målet har varit att lura av kunderna pengar.

Anneli Höglind är kundstödjare på banken:

– Flera av våra kunder har fått samtal, ibland sent på kvällen från de här personerna som säger att de är från banken.

I tisdags kväll klockan 21.30 ringer telefonen till en Kindabo i 70-årsåldern:

– Hej, det är från banken och jag har en fråga, har du tagit ut 28 000 kronor på ditt kort i Göteborg, säger en man i telefonen.

– Nej, det har jag inte.

"Bankmannen" frågar, har du kvar ditt bankkort i plånboken vilket kunden har.

– Ok, bra men jag kopplar dig till vår säkerhetsavdelning, så hjälper de dig, säger "bankmannen".

Nu börjar kunden bli orolig och frågar:

– Hur kan jag lita på att du jobbar på banken och att du har kopplat över till säkerhetsavdelningen?

– Det är inga problem, alla sparbanker har samma säkerhetsavdelning, säger bankmannen och det blir tyst i 15 sekunder:

– Hej, jag heter Joakim Andersson och jobbar på säkerhetsavdelningen. Nu ber jag dig om att knappa in din kod på säkerhetsdosan till internetbanken. Ditt personnummer har jag redan här.

Kunden fortsätter att vara orolig.

– Det behöver du inte vara, jag har direktkontakt med polisen här och skickar just nu iväg en polisanmälan. Du kan själv kolla om du ringer polisen på 114 14, säger mannen på säkerhetsavdelningen samtidigt som han läser upp ett ärendenummer för polisanmälan, som han säger att kunden ska ta med sig till banken och visa upp.

Kunden ger sedan koden till säkerhetsdosa till mannen på säkerhetsavdelningen, men det visar sig att den inte stämmer. Ett nytt försök görs, men koden stämmer inte den gången heller.

– Det fungerar inte, du får kolla med din bank vad det är för problem, säger mannen från "säkerhetsavdelningen" och lägger på luren.

– Samtalet avslutas på ett mycket trevligt sätt från mannen, ett sätt som både han och bankmannen haft under hela samtalet. Den här gången lyckades inte bedragarna länsa kontot och faktum är att vi på banken aldrig ringer och ber om att våra kunder ska lämna ut några koder, säger Annelie Höglind.

Polisen är väl medveten om att bedragarna ringer upp äldre för att lura av dem pengar, men den här formen av bedrägeri är ny.

– Den här formen av bedrägeri har jag inte tidigare hört talas om. Men lämna aldrig ut några bankuppgifter till någon som ringer eller står utanför dörren, säger Björn Öberg, presstalesperson hos östgötapolisen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om