Bondgrabben som blev bilhandlare

För den som haft bilar som jobb och intresse finns det många "vägskäl" under livets körsträcka. När Fred Johansson tittar tillbaka på uppväxten inom jord- och skogsbruk och vägen mot bilhandlare nämner han flera betydelsefulla avgöranden.
- Den där gången morfar Johan Eriksson bestämde sig för ett arrende i Kinda. Eller när arbetsförmedlaren drog ett kort ur sitt kartotek och läste att Grahns sökte en bilmekaniker.
- Det är några av de vägskäl som gjort att jag är den jag är.

Fred Johansson har på olika sätt jobbat med bilar sedan 17-årsåldern. Först som mekaniker, sedan försäljare och ägare till Grahns Bilar. Kisa Bilmuseum, och rally med den gamla Saab 96:an från 1962 är fler exempel på hans bilintresse.

Fred Johansson har på olika sätt jobbat med bilar sedan 17-årsåldern. Först som mekaniker, sedan försäljare och ägare till Grahns Bilar. Kisa Bilmuseum, och rally med den gamla Saab 96:an från 1962 är fler exempel på hans bilintresse.

Foto:

Kinda2014-06-25 06:37


Piprankans stora blad ger skön skugga på den gamla läkarvillans veranda. Fred Johansson är ledig från jobbet på Grahns Bilar men ska åka ut till sambon Görels gård för att jobba med stängsel. Det är där de flesta arbetstimmarna läggs nu när han trappat ner från jobbet som bilförsäljare.
Tillbaka till rötterna, skulle man kunna säga. För det var på en gård han föddes, just den dag det blev fred. Den 7 maj 1945.
- Mormor skötte hushållet när mamma låg på BB. När hon fick höra att det äntligen blivit fred sa hon att då ska han väl heta Fred. Och vem kunde invända mot det.

Bilmontör hos Ture
När Fred Johansson föddes arrenderade föräldrarna Nils och Elsa Johansson en gård i Åtvidaberg. Fem år senare tog de ett arrende i Tegelsätra i Kinda.
- Den gård min morfar arrenderat. Runt 1960 flyttade de istället till gården Hamra.
- Jag hade ingen glöd för att fortsätta i pappas fotspår. Jag ville jobba med något jag kunde påverka, inte vara beroende av väder och vind.
I februari 1963 klev Fred Johansson, 17 år, in på Arbetsförmedlingen i Kisa. "Grahns söker en bilmontör - men det är du väl inte?"
- Jag tog kontakt med Ture Grahn och sa att jag nog kunde lära upp mig. Det föll i god jord. "Du kan börja på måndag. Med 2,50 kronor i timmen."

Ökat ansvar
Ture Grahn hade startat verksamhet i Kisa den 1 juli 1962.
En blygsam rörelse med försäljning inne i Kisa och verkstad i ett gammalt svinhus på gården Brokullen.
- Några år senare flyttade vi in all verksamhet där vi finns idag. Då fick jag även ansvar för reservdelslagret. Det passade mig bra eftersom jag tyckte om att köpa in och sälja. Och serva kunder.
Grahns utveckling fortsatte och i mitten av 1970-talet etablerade sig företaget även i Vimmerby.
- Dåvarande ägare Lennart Lagg var mest i Vimmerby så jag fick ett större ansvar i Kisa.
1981 delades företaget upp i fyra delar med fyra olika ägare: två serviceavdelningar och två bilavdelningar, i Kisa respektive Vimmerby.
- Jag tog då över servicedelen i Kisa under namnet Grahns Bilservice i Kisa AB.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om