- Nej, faktiskt inte, fastän det rör sig om så extremt intressanta ämnen, skrattar han på frågan om han ofta upplever ett sådant gensvar, som när han informerade kommunfullmäktige i Kinda, vid det senaste mötet. Han fortsätter uppskattande:
- Inte ens när jag endast har kommunernas ekonomichefer som åhörare brukar jag få så många intressanta följdfrågor, som här i Kisa av fullmäktigepolitikerna.
Inkomst per invånare
Anders Folkesson jobbar vid SKL, Sveriges kommuner och landsting, och han är ekonom till professionen och handhar förutom de ovan nämnda glödheta ämnena, även den högintressanta frågan om regionsammanslagningar.
- Här i Kinda skulle jag vilja informera om skatteväxlingarnas effekter. En vanlig missuppfattning ute i landet kommuner, är att siffran 30 000 per ny invånare ofta används i olika sammanhang, eller 40 000, eller till och med 45 000.
- Men sanningen är istället att det inte går att säga generellt vad en ny invånare innebär för den kommunala ekonomin. Ja, visst finns det inkomster att hämta hem, men varje ny invånare påverkar även skatteutjämningens nettoeffekt positivt eller negativt, och därför är det oerhört stora skillnader beroende på vilken ålder de nya invånarna har, och vad de tjänar, om de är gifta eller ogifta och så vidare.
Individuellt
Visserligen uppgår skatteintäkten för nya invånare som lägst till 47 977 kronor per person och som högst 64 137 kronor. Men eftersom det även inkluderas en utjämning på kommunens kostnadssida, blir nettoresultat betydligt mer individuellt.
För spädbarn upp till fem år, blir nettoresultat per ny invånare hela 117 949 kronor. Det är först 69 982 kronor i skatteintäkt efter inkomstutjämning och sedan kostnadsutjämning på plus 69 982 kronor.
Och sedan fortsätter det i samma stil, i olika ersättningar per ålderskategori och dessutom inom varje ålderskategori.
För exempelvis en ny invånare i åldern 19 till 64 år utan någon inkomst, som en student, blir skatteintäkten 47 977 kronor, minus kostnadsutjämning på 34 495 kronor, alltså totalt 13 472 kronor.
- Det var någon kommun som kom på idén att de skulle anlägga en folkhögskola, beskriver Anders Folkesson. Eftersom det är internat så folkboförs de i kommunen. Men intäkten blev ingalunda så hög som politikerna trodde, utan endast drygt 13 000 kronor.
För en ny invånare i samma ålder, 19 till 64 år, men med en inkomst på 400 000 kronor, blir det snarlika, men inte exakt samma siffror, eller 21 552 kronor i intäkt.
Friska pensionärer
För en 90-åring eller äldre, ogift och med en inkomst på 200 000 kronor, exempelvis en finansiell inkomst, blir skatteintäkten 52 017 kronor, och kostnadsutjämningen blir plus 123 458 kronor och dessutom utgår en kostnadsutjämning som ogift på 175 465 kronor. Den totala intäkten för Kinda kommun blir därmed 333 573 kronor för en sådan person.
Om det är någon strategi kommuner i Sverige ska ha, så är det att försöka få äldre personer, gärna ogifta, att flytta in. För undvikande av allt för stora utgifter bör de dessutom hålla sig väldigt friska.
- Ja, äldre golfare, kanske vore något, avslutade Anders Folkesson sin information om skatteutjämningsbidragets nettoeffekter.
Skatteutjämningssystemet är inte bara till för att skapa osämja bland Sveriges kommunpolitiker. Mellan de som får intäkter och tycker systemet är bra, och de som får betala och tycker systemet är uselt.
- Nej, tanken är att med systemet skapa en stark stat kombinerat med starkt kommunalt självstyre. Utjämningssystemet är statens sätt att utjämna skillnaderna mellan olika kommuners skatteintäkter och strukturella kostnader. Det ska skapa likvärdiga ekonomiska förutsättningar mellan landets kommuner.
Skattekraft
Rent faktamässigt kan konstateras att systemet omfördelar totalt cirka 150 miljarder kronor och i allmänhet står för cirka 20 procent av kommunernas intäkter.
- I Kinda är det cirka 22 procent av total intäkt. Vilket i praktiken innebär att skatten skulle behöva höjas med 5 till 6 kronor för oförändrad inkomst, utan skatteutjämningsystemet.
De exakta siffrorna för 2017 är för Kinda kommun som följer:
Skattekraften per invånare är i snitt 197 616 kronor. Garantinivån är 254 078 kronor per invånare, vilket skapar ett intäktsunderlag enligt systemet på 56 462 kronor. Systemet använder sedan en länsvis skattesats, vilket för Östergötland är 18,93 procent, vilket ger totalt inkomstutjämnande bidrag på 10 688 kronor per invånare.
- Och det motsvarar 5,40 skattekronor, berättar Anders Folkesson.
Direktör i Kinda
Anders Folkesson, vad är då den vanligaste missuppfattningen, när det gäller inkomstutjämningen?
- Att ett vårdbiträde i Danderyd betalar till en direktör i Kinda. Men det är helt fel. Vårdbiträdet påverkar skattekraften på samma sätt, oavsett om han eller hon bor i Danderyd eller Kinda.
- Vårdbiträdet minskar skattekraften i Danderyd, som är en höginkomstkommun, vilket ger ett positivt bidrag till den totala inkomstutjämningen. Och direktören i Kinda, ökar förmodligen skattekraften i kommunen, vilket gör att inkomstutjämningen minskar.
Dessutom är det på det viset att inkomstutjämningen till 90 procent bygger på statsbidrag, och endast tio procent på kommunala pengar.
Genomgången i fullmäktige avslutades med en frågeomgång som präglades av att politiker från alla partier, försökte hitta kryphål, för att skatteutjämningens effekter ytterligare skulle kunna tillgodogöra kommunens ekonomi.
- Tyvärr är systemet så utformat att det bygger på hur situationen i kommunen är i verkligheten, inte på vilka åtgärder och vilken nivå kommunens tjänstemän och politiker valt att lägga sig på. Det är därmed mycket svårt att påverka siffrorna i nämnvärd omfattning, avslutade Anders Folkesson.