Det var under vintern 2015 som Kinda kommun upphandlade ny kommunikationsoperatör i Kinda kommun bredbandsnät. Ny kommunikationsoperatör blev Itux Communications.
Det handlar om ett så kallat öppet stadsnät, vilket innebär att olika tjänsteleverantörer kan använda sig av det, och erbjuda sina tjänster. Exempelvis Vökby, eller någon annan. Det kan röra sig om tjänster för TV-kanaler, internet och telefoni.
Tidigare var Vökby ensam i nätet och det fanns ingen möjlighet för invånarna att välja någon annan leverantör. Men i samband med bytet uppstod massor av problem, vilket Stig Dalesjö beskriver.
-De uppstod när Itux bytte boxarna till bredbandet. Det är framför allt TV:n som krånglat. Det upplevde vi mycket sällan under Vökbys tid, och blev det fel så åtgärdades det snabbt.
Han undrar varför det nu inte går att koppla telefonen direkt i sin box, utan kunden måste köpa en extra box.
-Är det en undermålig utrustning som Itux levererat?
Han tycker vidare det är konstigt att operatören inte kan kommunicera med befintliga boxar som Vökby levererat tidigare. Stig Dalesjö refererar till ett möte i Södra Kinda där Itsam försäkrade att bytet av operatör inte skulle kosta kunderna något.
-Detta har visat sig vara ett felaktigt påstående. Dels med tanke på att vi varit tvungna att köpa ny utrustning, dels med tanke på den tid vi lagt ner i det totala kaos som bröt ut.
Skarp knall
Han är även missnöjd med det personliga bemötande han fått, när han påpekat problemen. Han är missnöjd med själva arbetet eftersom fibern klipptes tre gånger innan den monterades. Den gamla boxen som hängt på väggen kastades på golvet, sedan den åter kopplats in för att telefonen skulle fungera.
-En granne ringde mig och undrade vad som hänt. Hos honom gungerade inget när han kom hem. Tydligen har man satt i system att bara springa in, byta box och sedan lämna platsen. Och vilka problem har Dalesjö fått stå ut med?
Jo, TV-bilden har pikat, bilden har frusit, informationstexten om kommande program har fastnat, bilden är ryckig.
-Plötsligt var vår fasta telefon död. Efter omstart fungerade den några dagar och sedan var den åter tyst. Det uppstod ett högfrekvent visslande ljud i TV:n någon gång i timmen, som avslutades med en skarp knall.
Och dessutom har hastigheten på datorn gått ner kraftigt.
Hans Måhagen har tittat närmare på Stig Dalesjös anmärkningar och svarar att kommunen tillsammans med Itsam arbetat för att försöka lösa alla problem.
-Vi hoppas att problemen nu ska vara lösta hos er.