PĂ„ den ena sidan stĂ„r vĂ„rdnadshavare, skola och assistansbolag â tillsammans med riksförbundet FUB. PĂ„ den andra sidan stĂ„r utförande taxibolag tillsammans med uppdragsgivaren Kinda kommun. Mitt emellan hamnar David Bergbom, en 19-Ă„rig kille med funktionsvariation och som lĂ€ser pĂ„ Berzeliusskolans gymnasiesĂ€rskola i Linköping. Under det senaste Ă„ret har hans resa till och frĂ„n studierna kantats av konflikter, rĂ€ttsliga processer och osĂ€kerhet. Hans förĂ€ldrar Helena och Carl-Ă ke Bergbom berĂ€ttar:
â NĂ€r han hade börjat trean, efter bara nĂ„gra dagar, meddelade kommunen att taxibolaget hade problem med David i skjutsen, att han spĂ€nde loss sitt bĂ€lte. Om vi inte lyckades hitta en assistent omgĂ„ende, det Ă€r ett rent helvete att rekrytera ska sĂ€gas, skulle de börja anvĂ€nda bĂ€lteslĂ„s. SĂ„ blev det ocksĂ„, och sedan dess har cirkusen varit igĂ„ng, berĂ€ttar Helena och fortsĂ€tter:
â Han har Ă„kt sjĂ€lv i skolskjutsen tidigare, under i stort sett hela andra lĂ€sĂ„ret, och det fungerade bra â i alla fall vad vi fick höra. Det Ă€r inget ovanligt att barn knĂ€pper av sig bĂ€ltet men dĂ„ fĂ„r de öva, lĂ€ra sig och till sist försvinner det ju.
Beslutet som Kinda kommun fattade för nÀstan exakt ett Är sedan krÀver att David har med sig en assistent, alternativt en annan vuxen, för att han ska kunna nyttja sin skolskjuts. Kravet pÄ bÀlteslÄs togs bort och fÄr endast anvÀndas efter vÄrdnadshavarnas tillstÄnd.
â Genom att anvĂ€nda bĂ€lteslĂ„s krĂ€nker man Davids friheter, han blir fullstĂ€ndigt utelĂ€mnad, och han fĂ„r inga möjligheter till att utvecklas. Vi vill att kommunen hĂ€ver det hĂ€r beslutet och tar bort kravet pĂ„ assistent och bĂ€lteslĂ„s. Han mĂ„ste fĂ„ lĂ€ra sig att Ă„ka sjĂ€lv. Det Ă€r viktigt för hans framtid, konstaterar pappa Carl-Ă ke innan Helena fortsĂ€tter:
â Alla de hĂ€r turerna har pĂ„verkat honom negativt, det har varit ett elĂ€nde. Han Ă€r enligt skolan mer orolig och nervös nu och han tar inte emot undervisningen lika bra som tidigare.
Kommunens krav i kombination med svĂ„righeterna att rekrytera assistenter har gjort att Helena och Carl-Ă ke, vid flera tillfĂ€llen, har fĂ„tt Ă„ka med i skolskjutsen alternativt skjutsa David till skolan med egen bil. Robert Ăberg Ă€r ombudsman pĂ„ riksförbundet FUB och blev inkopplad i konflikten strax efter kommunens beslut förra Ă„ret. Ărendet vĂ€ckte hans intresse:
â Jag jobbar vanligtvis med rĂ„dgivning pĂ„ riksplanet och brukar inte alltid vara inblandad direkt i olika Ă€renden, men det hĂ€r tyckte jag verkade sĂ„ pass svĂ„rt sĂ„ att jag ville vara med och stötta. För att skolskjutsen ska fungera krĂ€vs nĂ€stan alltid samverkan mellan skola, taxiutförare, vĂ„rdnadshavare och kommun. HĂ€r upptĂ€ckte vi ganska snabbt att det inte fanns nĂ„gon samverkan.
Kravet om bÀlteslÄs, som sedermera togs tillbaka av kommunen, var enligt FUB-ombudsmannen ett ovanligt beslut:
â Jag mĂ„ste sĂ€ga att det var första gĂ„ngen jag hörde talas om det i en skolskjuts. NĂ€r sĂ„nt hĂ€r intrĂ€ffar, att en ung mĂ€nniska kopplar loss sig, ska man börja trĂ€na. Hur kan skola, förĂ€ldrar och utförare hjĂ€lpas Ă„t? Man ska samverka sĂ„ att eleven fĂ„r vara delaktig.
Ărendet har behandlats av förvaltningsrĂ€tten som dömt Ă„ kommunens vĂ€gnar. TrafiksĂ€kerheten bedöms som viktigast.
â I domen handlar det om trafiksĂ€kerhet. Om kommunen tycker att David behöver det hĂ€r stödet ska det vara sĂ„. Den linje vi har hĂ„llit Ă€r att han behöver fĂ„ vara sjĂ€lvstĂ€ndig, fĂ„ besluta över sitt eget liv och att han dessutom har klarat av att Ă„ka taxi sjĂ€lv tidigare. Samtidigt Ă€r det inte sĂ„ lĂ€tt juridiskt â och jag kan tĂ€nka mig att kommunen hamnar i en svĂ„r situation, förklarar Ăberg.
BĂ„de skola och assistansbolag har, i skrivelser till rĂ€tten, hĂ€vdat att David klarar av att Ă„ka skolskjuts pĂ„ egen hand. "Vi arbetar inom sĂ€rskolan mycket med att utveckla elevernas förmĂ„ga att pĂ„verka sina liv och kunna ta egna beslut i frĂ„gor som berör dem", skriver rektorn Leif Skarp. Robert Ăberg vill att kommunens beslut skrotas och ger utrymme Ă„t en individuell plan.
â MĂ„nga familjer oroar sig, liksom familjen Bergbom, kring skolskjutsen â det Ă€r en stor frĂ„ga för oss pĂ„ FUB. I det hĂ€r fallet har alla inblandade aktörer samlats för att komma fram till en lösning men min upplevelse Ă€r att utförarna inte har varit intresserade. I de hĂ€r fallen krĂ€vs det att man fattar beslut med kĂ€nslolivet och magkĂ€nslan och inte efter en manual, menar Ăberg.