Det är Anders Lind, för vänsterpartiet i Kinda, som kommenterar artikeln i torsdagens tidning om situationen i hemtjänsten i Kinda. Där nämndordföranden Roger Rydström (S), redogör för budgetförslaget om en besparing på fyra miljoner fördelat på två år.
-Vi har ett ansvar gentemot skattebetalarna att de får en så billig och effektiv hemtjänst som det bara går, sade Rydström då.
-Det får de, svarar Anders Lind. Enligt vad jag fått fram från Kolada som publicerar jämförande statistik inom de flesta kommunala områden, är hemtjänsten i Kinda åtta procent billigare än riksgenomsnittet.
Kunskapen finns
Men Roger Rydström hänvisar ju till grannkommuner och gör jämförelser med dem?
-De siffrorna har inte jag tillgång till, men jag anser ändå att vi måste se till verkligheten. Jag vet ju hur hemtjänsten här i Kinda sköts, och jag tycker det finns klara förbättringsåtgärder att göra. Som exempel kommer det nya direktiv vecka efter vecka, det går inte att jobba effektivt under sådana premisser, säger Anders Lind.
-Tvärtom vet jag att kunskapen finns ute i verksamheten, hos de ansvariga där, hos personalen, hos dem som är ute hos brukarna. Ge dem mer ansvar, låt dem komma med förslag till hur det ska skötas - och gör besparingarna på stabsfunktionen inom förvaltningen istället.
Tid hos brukarna
Anders Lind menar att resultatet av en sådan lösning blir mer långsiktig än att, som Roger Rydström resonerade, dra ner på personalen för att kunna spara de fyra miljoner som krävs.
Tiden hos brukarna då? Som Roger Rydström menar måste förbättras, från nuvarande 50 procent av arbetsdagen i snitt, till kanske 65 procent och i bästa fall 70 procent.
-Där har han givetvis en poäng, och jag har inte satt mig i siffrorna i detalj. Men så mycket vet jag, att det finns administrativa system för att åstadkomma just en sådan förbättring. Används de effektivt?
-Jag tror inte det, eftersom personalen får brottas med nya direktiv vecka efter vecka. Ge dem istället bättre tilltro, tilliten till verksamhetschefer och medarbetare saknas.