En kanals historia och tradition

Horn och Hycklinge föreläsningsförening hade premiär för vårens föreläsningar under måndagskvällen.
Joakim Johansson fanns på plats och berättade om Kinda kanal och Linköpings hamn.

Ordförande Britt-Carin Stoeckmann hälsar alla välkomna och presenterar kvällens föreläsare. Foto: Morgan Karlsson

Ordförande Britt-Carin Stoeckmann hälsar alla välkomna och presenterar kvällens föreläsare. Foto: Morgan Karlsson

Foto:

Kinda2018-02-15 17:30

Britt-Carin Stoeckmann som är ordförande för föreningen hälsade besökarna välkomna till premiären av vårens program.

Hon presenterade även kvällens föreläsare Joakim Johansson.

1500 talet

Johansson är väl insatt i kanalens skapande och fortlevnad. Detta genom ett stort intresse, samt berättelser från släktingar som var aktiva på kanalens båtar.

– Jag ska nu ta er 150 år tillbaka i tiden. Därifrån ska vi sedan följa kanalens utveckling och skapandet av Linköpings hamn, inleder Johansson.

De första planerna kring kanalen dök upp redan på 1500 talet, fast sedan gick det till 1799 innan byggnationen påbörjades.

Invigningen av kanalen skedde 1810 och då gick kanalen från Horn till Labbenäs vid Stora Rängens norra kant.

Det tog sedan lång tid innan det fanns en anslutning till Göta Kanal, ända till 1826.

Under arbetet var det även flera byggnader som fick flyttas för att kanalen skulle dras fram på platsen.

Under 1843 skapades en hamn i Linköping efter att en kanal skapats från Roxen. Platsen för hamnen blev Nykvarnsparken, där ett värdshus byggdes för att skapa en tjusigare entré till Linköping.

Kindaskogarna tömdes

Johansson visade besökarna många intressanta bilder medan han berättade om årtal och båtar som trafikerade Kinda kanal när det begav sig.

Under 1870 byggdes ångsågar och övriga sågverk utmed sjösystemet och verksamheterna gick så pass bra att man nästan tömde Kindaskogarna under en kortare tid.

Fyra-fem dagars resa

Det förekom konkurrens inom sjötrafiken.

Flera startade eget rederi och ägnade sig åt passagerartrafik eller godstransporter från Horn/Hycklinge.

En av de båtar som trafikerade kanalen under längst tid var lastbåten ”Kinda” som sedan byggdes om till passagerarbåt.

Under 85 år sågs denna båt på Kinda kanal tills de såldes under 1950 talet.

Levande historia

Ofta syntes en gemensam resa med tre pråmar som med en lastförmåga av 250 kubikmeter ved vardera lastades i Hovby eller i Horn för att sedan ta sig upp mot Stockholm. En resa på fyra till fem dagar.

Returlasten bestod sedan av ektimmer från Mälaren eller Hjälmaren som lastades med ångvinsch. 1966 såldes Linköpings sista lastfartyg, AGE 1, och blev fritidsbåt i Stockholm.

Johansson avslutade med att berätta om att yrkeslivet på båtarna och kanalen numera har försvunnit helt och hållet, däremot lever dess historia kvar genom foton, böcker och berättelser.

Joakim gör också sitt med att föra historien vidare, genom sina föreläsningar och hans böcker i ämnet.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om