Joakim Svensson, Energi- och klimatrådgivare i Kinda och Åtvidabergs kommuner, var väldigt nöjd när han tillsammans med Tekniska Verkens vice vd Klas Gustafsson och kommunalrådet Hans Måhagen med flera, invigde ladsstolpen, eller laddplatsen med en destinationsladdare, som det mer formellt heter.
"Bara" en stolpe, med ett par eluttag, kan ju verka vara en ganska medioker nyhet för såväl press som brukare, men det är större än så.
- Det är ett viktigt steg för att utbyggnaden ska ta fart. Nu har vi fyllt ytterligare ett hål och vi börjar bli ganska heltäckande inom vår region, säger Klas Gustafsson.
Tätt mellan stolparna
Att det rör sig om lite mer än "bara" en elstolpe, vittnar dessutom det pressuppbåd, som väntade invigningsförättarna, när de samlades en solig och vacker, med bitande kall, fredagsförmiddag. Just det faktum att det var kallt, visar också på en av nackdelarna med elbilar.
-De drar mer energi eftersom de förutom framdriften även ska klara av att hålla kupén varm och då krävs lite mer energi.
Av den anledningen vill Tekniska Verken och kommunerna övriga aktörer i landet att det så småningom ska vara som mest fem mil mellan varje laddplats. Och i en ytterligare framtid bra mycket tätare än så.
-Se här, förklarade Klas Gustafsson, när han tog upp sin mobiltelefon och visade den Clever-app som hela tiden håller koll på dels var han befinner sig för tillfället, dels var närmaste laddplats finns, samt hur långt det är till platsen.
Fler elbilar
Den nya laddplatsen finns placerad vid två av parkeringsplatserna mellan Restaurang Vråken och Café Columbia. De laddar med en effekt på max 22 kW och det innebär att en elbil som är fullständigt urladdad blir "fulltankad" på cirka en timme om den har ett 20 kWh-batteripack, eller dubbla tiden om de har de nya 45-kWh-batterier.
-Stationen har inga kablar, förklarar Joakim Svensson, med det är ett vanligt Typ 2-uttag och det innebär att alla elbilar har egna elkablar med sig i bilen, som passar uttaget.
Antalet elbilar ökar i landet och vid årsskiftet var det 28 113 fordon. För att utvecklingen ska fortsätta är det avgörande att det finns gott om laddplatser runt om i landet.
-De nya laddstationerna är ett resultat av Tekniska verkens storsatsning på elbilsladdning i regionen, och det känns bra att laddplatserna finns på plats även i Kisa nu, sade Klas Gustafsson när han högtidligt i par med kommunalrådet Hans Måhagen, tryckte kontakten i uttaget, och signerade energikicken med sitt personliga kort.
-Det är i linje med vår vision att bygga världens mest resurseffektiva region.
Bra initiativ
Laddplatserna ska hanteras av företaget Clever, som är Sveriges ledande laddoperatör för elbilar, och där Tekniska Verken är en av delägarna.
Laddningsstationerna finansieras med 50 procent av Naturvårdsverket som ger stöd åt lokala klimatinvesteringar. Det huvudsakliga syftet med satsningen Klimatklivet är att minska utsläppen som påverkar klimatet.
-Vi har själva inom kommunen ansökt om bidrag inom Klimatklivet, men kom inte med i den första omgången, så därför är det ett väldigt bra initiativ av Tekniska Verken, säger Hans Måhagen.
Totalt satsar Tekniska Verken 6,1 miljoner kronor under en tvåårsperiod till ändamålet.